Millionærer på pepperoni: Vi har også været heldige

Stifterne af DK-Foods har fulgt deres mavefornemmelser

- Min datter bliver nogle gange spurgt, hvad hendes far laver. Så fortæller hun, at han har en pepperonifabrik. Hvis folk siger, at det kan man da ikke leve af, svarer hun, at det går vist meget godt.

Per Larsen, den ene halvdel af makkerparret bag den midtjyske millionsucces DK-Foods, er jyde nok til ikke at bruge de helt store armbevægelser, når han fortæller om det pølseeventyr, han har skabt sammen med Steffen Ramsgaard.

På den anden side lægger han ikke skjul på, at det faktisk går mere end godt. Produktionen vokser og vokser, og overskuddet har sat rekord de seneste tre regnskabsår; i 2015/16 var det på over 34 millioner kroner. Den udvikling fik for godt et år siden kapitalfonden Maj Invest til at betale "x hundrede millioner", som Per Larsen formulerer det, for 70 procent af virksomheden.

DK-Foods er nu oppe på at sælge cirka 200 ton skiveskåret pepperoni, chorizo og spegepølse til pizzaer om ugen, og spørgsmålet er så, hvordan pokker man laver sådan en nichesucces.

- Det handler jo om blandt andet viden, fleksibilitet, flid og dedikation. Men man kommer ingen steder, hvis ikke man også er en lille smule heldig. Steffen og jeg har været heldige med at møde hinanden - og med, at vi aldrig har været oppe at skændes. Vi har heller ikke været ramt af nogen fødevareskandaler, nævner Per Larsen, der fungerer som salgsdirektør.

- Og gennem alle årene har vi levet på vores mavefornemmelse. Hvis vi har troet på det, så har vi gjort det. Vi har stort set bygget til hele tiden, fordi vi tror på, at de kunder, de skal nok komme, tilføjer han.

Luksustilværelse
Med til succesformlen hører også, at DK-Foods er deciderede pepperonispecialister:

- Hos Tulip har de måske 5.000 varenumre, hvoraf bacon er størst. Det er klart, at pepperoni ikke kan have samme fokus dér, som det kan hos os. Vi har en luksustilværelse på den måde, at vi skal bare være gode til én ting, konstaterer Per Larsen.

Læs også: Børn som pepperonibosser? Glem det!

Han og Steffen Ramsgaard mødte hinanden i begyndelsen af 1990'erne, da de begge arbejdede på Vestjyske Slagterier i Struer - Steffen Ramsgaard som produktudviklingschef og Per Larsen som eksportchef.

- En dag sagde Steffen, at "vi skal være selvstændige". Jeg sagde "det er en god idé". Og det var det, siger Per Larsen.

Makkerparret lagde ud med i 1995 at købe Borring Pølsefabrik, hvor Steffen Ramsgaard forfinede sine spegepølseevner, mens Per Larsen til at begynde med fortsatte sin salgskarriere hos Steff-Houlberg. Sidstnævnte købte Borring Pølsefabrik i 2001, og så tog pepperonieventyret for alvor fart, da Per Larsen og Steffen Ramsgaard i 2003 etablerede DK-Foods.

Læs også: DK-Foods ikke til at stoppe: Gør klar til ny udvidelse

- Det første år solgte vi ikke noget, for det handlede jo mest om produkter på køl og frost. Frosset pepperoni har typisk en holdbarhed på ni måneder, så når vi får en ny kunde, bliver vi bedt om at lave en prøve. Både vi og kunden lægger den i fryseren, og "så mødes vi om ni måneder", fortæller Per Larsen.

Det vidste sig allerede fra begyndelsen, at kunderne var særdeles tilfredse med de jyske skiver, når de blev smagt på efter ni måneders frysning. Faktisk er DK-Foods gået skridtet videre og fryser nu en prøve af alle leverancer i tre år - og ja, skiverne kan faktisk holde sig så længe, fastslår salgsdirektøren.

Unikke opskrifter
Kunderne, som typisk er store producenter af frosne pizzaer, har hver deres unikke opskrift liggende på fabrikken i Thorning - forskellene består ikke mindst i krydderiblandingerne, som DK-Foods køber i færdig form og mærker op med eksempelvis "Lidl-krydderi" og "Aldi-krydderi". Alt i alt havner pølseprodukterne nu på cirka 250 millioner pizzaer om året.

For seks-syv år siden fik DK-Foods "efternavnet" The Pepperoni Factory”, og det skulle den måske have heddet fra begyndelsen af, erkender Per Larsen.

- Men man får jo ikke alle de gode ideer på den første dag. Navnet betyder dog ikke så meget - om vi så havde heddet Peters Pølsefabrik, havde det været ligegyldigt, for ingen forbrugere kender os alligevel. I Europa er der måske 15 kunder, som er interessante for os, og vi har cirka halvdelen af dem nu. Så vi kan stadig vokse meget, siger han.
Mere om: Pepperoni


Hold dig opdateret med Food Supply DK

Kommentarer

anders jensen
Hej Steffen og Per

Det glæder mig at læse, hvor godt det er gået med DK-foods. Som tidligere kollega i Steff-Houlberg ønskes I et forsat godt liv fremover.
Nøglen til succes er en god kemi imellem Jer og kunderne, men også at finde de gode råvare.
Anders Jensen

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Mælkepulver efter alle robotkunstens regler

Hundested-virksomhed har satset benhårdt på automation

Studerende har lavet en kødportal

Orkla sælger K-Salat til Stryhns

Industribageruddannelse flot fra start

Luft driller Højer Pølser

DLG flytter hovedkontoret fra København til Fredericia

Nyhedsbrev

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Håndværksbager med stordriftsfordele

Foodpeople: Man kan godt kalde sig en håndværksbager, selv om man omsætter for over 100 millioner kroner om året

Blodbad på vej: Mille bygger ny fabrik

Regner med at fordoble omsætningen i 2018

Ny filetfabrik vil give Danmark friskere fisk

Royal Norden Seafood satser mest på rødspætter

Pakkerobotter står højt på ønskelisten

Bodylabs proteinsucces er sat til salg

Medie: Arla er oplagt som køber af producenten af kosttilskud og berigede fødevarer

Ny kæmpetørrer tager over i Thyborøn

Bornholmsk chips-eventyr tager fart

McDonald's klar med kødfri burger

- Det her er simpelthen fødevarernes bungy jump

At spise melorme er både skræmmende og megafedt, mener nye producenter i Aalborg

Aalborgensiske insektfolk er tæt på det store gennembrud

Crickster klar med ovnkapacitet til 1.400 larveglas om dagen

Andesalg satte rekord

BC Catering fordobler lager

Aftale er på plads: Mille Food bliver forgyldt

Her laver de ost til tre millioner pizzaer hver eneste dag

Det samme personale kunne pludselig producere tre gange så meget

Kiks-producent har hemmelige planer

ISS sætter sig tungt på soldatermad

Ny restaurant eksperimenterer med matchende cocktails

Årets restaurantchef: Intet uden mit team

Ny cateringdirektør på plads hos Løgismose Meyers

S: Danmark skal kæmpe for nedre EU-grænse for selskabsskat

Bornholm afslører: Ny madfestival til sommer

Roskilde får stort fødevarecenter

Aalborgensisk kulturgrund får madmarked

HKScan skuffer i tredje kvartal

Billund-firma flytter og udvider

Chefprofil skifter: Fra Lars Løkke til Danish Crown

Ærgerlig bager: Derfor kom der metal i vores kiks

Få virksomheder hopper på bonusordninger for flygtninge

Pas på: Risiko for metalstykker i kiks

Se alle Medlemmernes egne nyheder

E-bog: Vejledning til limning af kompositmaterialer

AVN Hydraulik på Ajour 2017

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

Denico Food Ingredients på Fi Europe 2017 fra den 28-30 November

Temadag omkring ”Grønne” krom(VI) frie overflader på aluminium

Kapselpåsætter fra Trepak International AB

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Lær at genbruge dine konstruktioner - deltag på Inventor iLogic – Produktkonfiguration d. 14/12

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Lefon rørsave – en fremragende løsning til rustfrie mejerirør

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Thanksgiving torsdag den 23. november 2017

QMS-Consults kursuskatalog for 2018

Advances in hygienic design guidelines and Industrial best practice

Emotron Softstarter

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

Følg os på Facebook og vind en kurv

November nyhedsmail fra KE Fibertec

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

Lejer til Levnedsmiddelsindustrien

YASKAWA ie4++ supersparemotor og en inverter

SEW-sats på eftermarkedet

Technor deltager på Maskinmestrenes Erhvervskonference - Ajour 2017

DENIOS - Behandling af farlige medier

Send til en kollega

0.258