23948sdkhjf

Kinas middelklasse inviterer danske fødevareproducenter til bords

Kinas detailhandel med fødevarer er i kraftig vækst og omsætningen i kinesiske og udenlandske supermarkeder vokser. Det giver nye muligheder for danske fødevareproducenter.
Klumme af Anders Kjøller, leder af DIs kontor i Shanghai.

Kinas voksende middelklasse får stigende købekraft og udgør i dag et særdeles attraktivt forbrugersegment for både udenlandske og kinesiske supermarkedskæder.

Konkurrencen blandt supermarkederne i Kina er hård, men både TESCO, Walmart, Carrefour og Metro gruppen anser Kina som et nøglemarked, der fortsat kun vil vokse de kommende år.

Muligheder for danske virksomheder
Den kraftige vækst i Kinas fødevaredetailhandel skaber også muligheder for danske fødevarevirksomheder.

Landets distributionsstruktur er blevet udbygget og er nu langt mere effektivt, en udvikling der i samspil med kinesernes voksende købekraft er medvirkende til, at fødevarehandlen i Kina blomstrer.

Udenlandsk kvalitet foretrækkes
Udenlandske fødevarer har høj prestige i Kina, og middelklassens voksende købekraft betyder, at en stadig større del af kinesere er i stand til at købe ”up-market” produkter.

Den kinesiske forbruger sætter i stigende grad fokus på kvalitet og fødevaresikkerhed, en trend der giver danske fødevareproducenter en konkurrencemæssig fordel i forhold til kinesiske fødevareproducenters billigere produkter.

Antallet af supermarkeder stiger
Kinas fødevaredetailhandel har oplevet en nærmest eksplosiv vækst, og antallet af supermarkeder og andre fødevarebutikker blev fordoblet mellem 2002 og 2008.

Det er især udenlandske virksomheder som Carrefour og Walmart, der har haft stor succes med at tiltrække kinesiske forbrugere til deres hypermarkeder.

I 2008 skabte de 915 hypermarkeder en gennemsnitlig omsætning på næsten 12 millioner US dollars.

Sektorens samlede omsætning i 2008 var godt og vel 265 milliarder US dollars, en stigning på 80 procent sammenlignet med 2002.

Stadig flest kinesiske markeder
Det er dog stadig de kinesiske supermarkeder, der dominerer markedet.

Selvom både Carrefour, TESCO og Walmart har stor succes, udgør deres butikker kun en mindre del af markedet.

Kinesiske Lianhua Supermarket Holdings har således cirka 3800 supermarkeder i hele Kina og Shanghai Bailian Group ejer omkring 6500 supermarkeder i landet.

De udenlandske supermarkedsgiganter trænger sig dog dybere ind på markedet via opkøb og sammenlægninger med kinesiske kæder.

Allerede i 2006 opkøbte Wal-Mart den kinesiske nærbutikskæde Trust-Mart og fordoblede derved sit netværk i landet.

Kilde: Klumme af Anders Kjøller, leder af DIs kontor i Shanghai.

Læs mere om: DI
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094