23948sdkhjf

Forbrugere føler sig snydt, når de køber mad

To ud af fem svenske forbrugere føler sig ofte eller ind imellem snydt, når de handler madvarer. Misvisende mærkning får især skylden.
Det er Livsmedelsverket, den svenske fødevarestyrelse, der offentliggør resultater af den nye undersøgelse.

Tvetydige priser, begrænset og snørklet tekst, tilsætningsstoffer, datomærkning og svingende kvalitet, er noget af det, der giver problemer i følge kunderne.

Og korrekt mærkning er vigtig – hele 98 procent af deltagerne i undersøgelsen mener, det er meget eller ganske vigtigt med ingrediensfortegnelser på varer.

– Forbrugerne må ikke vildledes og mange af de problemer, de angiver, er der faktisk regler for. Virksomhederne skal følge de regler og være bedre til at lytte til forbrugernes ønsker. Vi skal så være bedre til at rådgive virksomhederne til at handle korrekt, siger enhedschef i Livsmedelsverket Jan Sjögren.

Svenskere vil vide mere
86 procent af deltagerne i undersøgelsen siger, at de ofte eller ind i mellem læser varedeklarationen.

95 procent vil gerne kende mængeindholdet i en vare, for eksempel hvor meget reje, der er i en suppe eller hvor meget kød, der er i en pølse.

93 procent vil vide, hvor en vare er produceret, 81 procent vil vide hvem, der har produceret den og 76 procent vil faktisk gerne vide, hvordan varen er fremstillet.

38 procent har dårlige eksempler
I en opfølgende undersøgelse kunne forbrugerne angive eksempler på varekøb, der havde fået dem til at føle sig snydt eller vildledt.

Hele 38 procent kunne angive en eller flere foreteelser.

Af dem nævnte en fjerdedel betegnelserne ”oprindelse” og ”lokalt produceret”, hver femte angav usand eller ufuldstændig mærkning og hver syvende nævnte, at de følte sig vildledt eller snydt i forbindelse med prisangivelse.

Livsmedelsverket vil fremover stramme op på kontrollen af fødevareproducenternes mærkning af varer.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082