23948sdkhjf

Kineserne vil have fødevaresikkerhed og sundhed

Klumme: Mælkeskandalen i Kina har medført at kinesiske forbrugere er begyndt at sætte fokus på fødevaresikkerhed og sundhed. De højere forbrugerkrav kan skabe interessante muligheder for danske fødevareproducenter, der evner at positionere sig i Kina.
Klumme af Anders Kjøller, leder af Dansk Industris kontor i Shanghai.

Kinas fødevareindustri er blandt landets hurtigst voksende sektorer med en produktionsstigning på mere end 20 % årligt.

Væksten i sektoren er først og fremmest drevet af unge kinesiske forbrugeres stigende disponible indkomster.

Samtidig har det stigende antal af kræfttilfælde, overvægtige og type-2 diabetes fået kineserne til at fokusere mere på hvilke fødevarer, de indtager.

Unge kinesere vil have sundhed
Det er især blandt de unge veluddannede forbrugere i byerne at sundhedstrenden er spirende.

For disse unge kinesere spiller fødevaresikkerhed og sundhed i stigende grad en rolle når de står i supermarkedet og vælger deres fødevarer.

Sundhedstrenden vokser frem i et segment, der er villig til at bruge penge på fødevarer der tilbyder merværdi så som sundhedsfremmende ingredienser, rene råvarer og høj fødevaresikkerhed.

Hastigt voksende marked
På trods af et stort potentiale er markedet for sundere fødevarer endnu relativt småt, og et marked for f.eks. økologiske fødevarer eksisterer næsten ikke endnu.

Dog viser den hastigt voksende sundhedstrend at der er afsætningsmuligheder inden for området.

Hvis flere danske fødevareproducenter ønsker at afsætte produkter på det kinesiske marked i de kommende år, vil muligheder for på et tidligt tidspunkt at appelere til et ungt forbrugeresegment i byerne på sigt skabe store muligheder, da de kommer til at udgøre den tungeste del af det kinesiske forbrugersegment i fremtiden.

Danske virksomheder har stort potentiale
Som Ole Linnet Juul fra DI Fødevarer gjorde opmærksom på sin klumme i Food Supply d. 28. april har mange danske fødevarevirksomheder en global styrkeposition, og et stort potentiale for international afsætning af sundere fødevarer.

Dette potentiale kan b.la. findes i Kina, hvor forbrugerne generelt er meget åbne og nysgerrige overfor nye produkter.

Derudover kan virksomheder der beskæftiger sig med pakning og opbevaring af fødevarer også gøre sig gældende på det kinesiske marked, da den kinesiske fødevareproduktion undergår en gradvis industrialisering, som f.eks. også afspejler sig i at distributionsstrukturen er under kraftig omstilling fra lokale markeder til supermarkeder.

Det kræver investeringer
Danske fødevirksomheder er blandt de fremmeste i verden når det gælder fødevaresikkerhed. Men før de værdifulde danske erfaringer kan omsættes til øget indtjening på det kinesiske fødevaremarked, er det vigtigt at gøre sig klart at det kræver vilje og investeringer for at opnå success i et komplekst marked som det kinesiske.

Da fødevaretraditioner og smagspræferencer er meget forskellige fra europæiske, forudsætter en succesful opstart i Kina, at produkterne tilpasses til kinesiske smagspræferenser samt en klar positionering, hvor det tydeligt fremgår hvori det udenlandske produkt tilbyder noget som kineserne ikke kan få fra en lokal producent.

Kilde: Klumme af Anders Kjøller, leder af Dansk Industris kontor i Shanghai.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.123