23948sdkhjf

Danskerne fylder indkøbskurven i Sverige

Nye tal viser, at danskerne i stigende grad grænsehandler i Sverige. Det har nået et sådant omfang, at danske myndigheder bør tage det alvorligt, mener Dansk Erhverv.
Hver sjette dansker handler i Sverige. Det viser en ny befolkningsundersøgelse, som Capacent har lavet for Dansk Erhverv.

Ifølge undersøgelsen foretager 17 pct. af danskerne således indkøb i Sverige mindst én gang om året.

Danskerne handler typisk i Sverige 1-3 gange om året. Det gælder 13 pct. af befolkningen, hvilket svarer til 79 pct. af dem, der handler i Sverige.

Sjællændere grænsehandler mest i Sverige
En nærmere analyse viser, at det af naturlige årsager er mere udbredt at handle i Sverige, når man bor i Region Hovedstaden og på Sjælland.

Blandt sjællænderne foretager knap 30 pct. af indbyggerne indkøb i Sverige mindst én gang om året.

- Undersøgelsen dokumenterer, at grænsehandelen til Sverige udgør et omfattende og stigende problem. Hver sjette dansker køber ind i Sverige mindst en gang om året, og der er tale om en stigende tendens. Hver femte handler således mere i Sverige i dag end for to år siden, siger chefkonsulent i Dansk Erhverv, Mette Feifer og tilføjer:

- Grænsehandlen til Sverige er ikke belyst i Skatteministeriets seneste rapport om grænsehandel. Men denne undersøgelse dokumenterer, at grænsehandlen efterhånden har et sådant omfang, at de danske myndigheder fremover bliver nødt til at tage den svenske grænsehandel alvorligt.

Mest udbredt at købe tøj, sko og dagligvarer i Sverige
Danskerne køber primært beklædning og sko i Sverige. Det gælder to ud af tre af dem, der handler i Sverige mindst én gang om året.

Mere end halvdelen af dem, der handler i Sverige, køber også fødevarer og dagligvarer. 39 pct. køber andre varer såsom elektronik og bøger.

Udover varer køber danskerne også ydelser i Sverige. Det er især besøg på restaurant og café, men også hotelovernatninger og besøg hos tandlæge, bilmekaniker, optiker og lignende.

Fakta om undersøgelsen
Capacent har på vegne af Dansk Erhverv gennemført spørgeskemaundersøgelsen blandt befolkningen på 18 år eller derover. Undersøgelsen er foretaget i april-maj 2010.

Resultaterne bygger på internetbaserede interview med 1.432 repræsentativt udvalgte danskere
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093