23948sdkhjf

Nestlé bruger 2,9 mia.kr. på kaffebønner og -bønder

Verdens største indkøber af kaffe vil sikre kaffeleverancen fremover og investerer store beløb i at forbedre arbejdsforholdene for kaffedyrkerne.
I fredags lancerede den schweiziske fødevaregigant sin Nescafé Plan i Mexico City.

Planen til 2,9 mia. kr. skal sikre forsyningskæden af kaffen og indebærer en række forskellige mål.

Mere bæredygtig stil
I løbet af de næste fem år vil Nestlé fordoble mængden af Nescafé kaffe købt direkte fra kaffedyrkere og deres organisationer, hvilket vil sige 180.000 tons kaffe fra omkring 170.000 kaffedyrkere hvert år.

Nestlé vil i den forbindelse øge samarbejdet med Rainforest Alliance og i det hele taget køre en mere bæredygtig stil.

- Nescafé Plan handler om at se fremad, og om fremtiden for kaffelandbrug. Vi ser samarbejdet som en spændende mulighed for at bringe bæredygtige værktøjer ud til tusindvis af landmænd, herunder mange som ikke har haft mulighed for uddannelse og teknisk bistand, siger Tensie Whelan, formand for Rainforest Alliance

Hårdføre kaffeplanter
Fødevarekoncernen vil distribuere 220 millioner hårdføre kaffeplanter til farmerne, hvilket skal øge deres udbytte og indtjening.

Nestlé vil også øge den tekniske assistance og dermed gøre det lettere for kaffedyrkerne at søge hjælp og rådgivning.

Der skal også etableres 300 demonstrationslandbrug verden rundt, som skal fremvise best practices.

Og det er blot nogle af tiltagene over de næste ti år.

4.600 kopper i sekundet
Nescafé Plan kommer efter lanceringen af Cocoa Plan i oktober 2009, som skal forbedre kvaliteten af kakao og omfatter distributionen af 12 millioner højtydende, sygdomsresistente kakaoplanter inden 2020.

Investeringen følger tendensen i fødevarebranchen, hvor også Unilever og Kraft Foods forsøger at sikre sig større kontrol med leverancer af f.eks. kakao, hvede og kaffe. Stabilitet står højt på ønskesedlen efter flere år med enorme udsving i råvarepriserne.

- For at en virksomhed skal lykkes på længere sigt er det nødvendigt at skabe værdi for både sine aktionærer og det samfund, som firmaet opererer i, siger adm. direktør Paul Bulcke i Nestlé om planen.

Der bliver drukket omkring 4.600 kopper Nescafé i hele verden hvert sekund.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078