I en undersøgelse foretaget af Synovate for Landbrug & Fødevarer afsløres, det at 70 % af danskerne i høj eller nogen grad foretrækker de danske varianter, når de køber ind.
Det skriver FoodCulture.
Især i kategorierne kød og mælkeprodukter afsløres det, at danskerne foretrækker dansk-producerede varer. Her fokuserer 70 % på oprindelseslandet, mens 59 % i kategorien grøntsager fokuserer på oprindelseslandet.
Kun 20 % foretrækker danske mel- og brødprodukter.
Ifølge undersøgelsen er der tre ting, der får danskerne til at vælge dansk.
48% gør det ud fra et kvalitetsmæssigt synspunkt, mens 41 % ser på fødevaresikkerheden. 44% derimod vælger dansk for at sikre danske arbejdspladser.
- De to første parametre er i virkeligheden dem, der har skabt den enorme succes for det danske fødevareerhverv. To tredjedele af produktionen eksporteres, og det kan kun lade sig gøre, fordi den danske produktion er kendetegnet ved en høj kvalitet og en høj fødevaresikkerhed. På den måde kan man sige, at forbrugerne sikrer danske arbejdspladser, både fordi de køber danske fødevarer, og indirekte fordi de værner så meget om den gode danske kvalitet, at eksportmarkederne også foretrækker de danske varer, siger cheføkonom i Landbrug & Fødevarer, Leif Nielsen.