Chokoladekrig i Norge
De to store slikaktører i Norge, Kraft Foods-ejede Freia og Orkla-ejede Nidar, konkurrerer om at indføre nye slikvarianter og relancere gamle godter for at vinde kunderne.
De to store slikaktører i Norge, Kraft Foods-ejede Freia og Orkla-ejede Nidar, har i det forløbne år konkurreret om at indføre nye slikvarianter og relancere gamle godter – og kampen fortsætter.
Største lanceringskampagne
Nidar kører i disse dage sin største lanceringskampagne nogensinde og vil bruge omkring 11 mio. kr. på at markedsføre en ny tyggepastil.
Kampagnen er endnu større, end da slikproducenten sidste efterår lancerede Bergene Mælk, som skal tage konkurrencen op med nationalsymbolet Freia mælkechokolade.
- Freia mælkechokolade er et af de største brands i Norge, og vi er glade for at have opnået en markedsandel på omkring 20 procent inden for et år med vores konkurrerende chokolade, siger kommunikationsdirektør Marte Schomacker i Nidar til DN.
Ny mælkechokolade
Konkurrenten Freia svarede igen 1. februar med at lancere en ny mælkechokolade, der blev markedsført for 15 mio. kr.
Og her stopper det ikke.
Nidar er nu gået i gang med at børste støvet af mange norske bedsteforældres foretrukne: Flødetoppe og mokkabønner, som man håber vil hente større markedsandele til Nidar.