23948sdkhjf

Skærtoft Mølle modtager designpriser

Torsdag blev 11 virksomheder hædret med uddelingen af Den Danske Designpris. Skærtoft Mølle på Als modtog to af de prestigefyldte priser.
Hvad er godt design i det 21. århundrede?

Svaret på det spørgsmål skulle gerne være at finde i de 11 danske virksomheder, som torsdag vandt Den Danske Designpris 2010/11.

Blandt årets vindere er Skærtoft Mølle, som modtager Den Danske Designpris samt prisen Designmatters for møllens gennemførte emballagedesign.

Internationale alliancer med fokus på det 'grønne'
Vinderne i Den Danske Designpris er udvalgt af en uafhængig jury, som i år har haft til opgave at vurderer hele 116 løsninger.

Ifølge juryformand Peter Bysted har dette års konkurrence været præget af tre generelle tendenser:

- Det er karakteristisk for flere af årets løsninger, at de har fokus på at ramme markedet med en attraktiv pris. Derudover har det været tydeligt, at der fortsat er fokus på at skabe bæredygtige løsninger. Og endelig er der en voksende del af de indsendte løsninger, som er skabt i et samarbejde mellem en dansk virksomhed og en udenlandsk designer, siger han.

Forbillede for dansk erhvervsliv
De vindende løsninger, som i år omfatter både livsstilsdesign, industrielt design og visuel identitet, udstilles på Dansk Design Center (DDC) frem til den 25. april 2011.

Hos DDC håber man, at udstillingen og konkurrencen kan tjene som forbillede for resten af det danske erhvervsliv.

- Resultatet er forhåbentlig, at endnu flere danske virksomheder vil se potentialet i at investere i design og derved få glæde af de økonomiske gevinster, som ligger heri. Målrettet arbejde med design er én af vejene til en god forretning, og det er prisvinderne gode eksempler på, siger DDC-direktør Christian Scherfig.

Udover juryformand Peter Bysted bestod juryen af adm. direktør Christian Stadil, designer Cecilie Manz, CCO Lars Sandahl Sørensen, designer Søren Rose Kjær og designer Thomas Harrit.

Underspillet i form og virkemidler
Som begrundelse for at tildele Skærtoft Mølle den store hæder, fremhævede konkurrencens jury bl.a.:

- Det er dristigt at turde lave et grafisk udtryk, der er low-key i sit udtryk i dagens hidsige kamp om de gode pladser på hylderne i supermarkedet. Det er lykkedes for Skærtoft Mølle med et emballagedesign, der er underspillet i form og virkemidler. Skærtoft Mølle sætter med sit emballagedesign fokus på indholdets kvalitet og understøtter bevidst en trend blandt forbrugere, der peger på værdien af gode råvarer, nærhed og ægthed.

Målrettet integration af design
Men virksomheden får ikke kun designprisen for et emballagedesign af høj kvalitet.

Den sikrer sig også Designmatters prisen for dokumentation af, at en målrettet integration af design i produktudvikling og markedsføring har skabt en virksomhed i vækst.

- Skærtoft Mølle har dermed på forbilledlig vis illustreret, hvordan danske virksomheder kan styrke deres konkurrenceevne på det nationale og internationale marked ved brug af design, udtalte juryen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094