Asien får Lactosan til at boome

| Af Laurids Hovgaard | Tip redaktionen om en historie

Ostepulver-producenten har på fire år mere end fordoblet sit overskud

Den fynske ostepulverfabrik Lactosan, der er ejet af Thor og Christian Stadils Thornico-koncern, har godt gang i produktionen af ostepulver.

Resultatet før skat endte i 2016 på 92 millioner kroner, hvilket er otte millioner mere end året før og over dobbelt så meget som i 2012. Omsætningen var sidste år på 366 millioner kroner mod 333 millioner året før.

Jørn Frandsen, administrerende direktør i Lactosan, fortæller her til Food Supply om et langsigtet eksportarbejde og udvikling af nye markeder

Hvad er forklaringen på den solide vækst i Lactosan over de sidste år?

- Vi har i de senere år haft en klar strategi om at fokusere på lige præcist det, vi er rigtig dygtige til, og det er ostepulver. Vi har tidligere også fremstillet blandinger, ostetern og mange andre produkter, men det har vi skåret væk. Den strategi har vist at være helt rigtig, fordi vi har nogen kompetencer inden for netop ostepulver, som ikke mange andre har. Det har også betydet et styrket fokus på LEAN, som også har givet en række rationaliseringer og optimeringer.

Hvad er forklaringen på jeres eksportvækst?

- Det er en trend i tiden, at Asian Pacific-området er et vækstmarked. Her har vi været i 15 år, og det er det arbejde, vi nu høster frugten af. Relationsopbygning i Asien er enormt vigtig og tager lang tid. Det er Kina, som er vækstmotor i det asiatiske område, og de andre lande følger med. Nu må vi se, hvad der sker med Korea, og om det har konsekvenser for eksporten.

Hvad betyder det at være en del af Lactosan/Sanovo-ingredients Group?

- Vi har en del fælles kunder, som giver os flere muskler at spille med på eksportmarkederne, blandt ved at tage på messer sammen. Vi skal på Food Ingredients Europe-messen i Frankfurt til efteråret, hvor vi har en stor fælles messestand. Samtidig opnår vi en række synergieffekter rent ledelsesmæssigt og administrativt.

Hvordan sikrer vi fortsat vækst på både top- og bundlinje?

- Vi forventer, at det asiatiske marked fortsat vil være et vækstmarked for os. Kina er den helt store aftager qua deres størrelse og deres væksttal. Men vi er også opmærksomme på, at Kina hurtigt kan skifte. Vi har set Kina gå fra at dræne verdensmarkedet for mejeriprodukter som modersmælkserstatning og skummetmælkspulver, og så lukker de ned for importen året efter. Det er et omskifteligt marked, og det tager vi selvfølgelig højde for, så vi doserer balancen i vores kunde- og produktportefølje.

Har væksten i omsætning givet anledning til investeringer i ny teknologi/produktionsudstyr?

- Vi forsøger hele tiden at optimere og gøre vores produktion bedre. Vi har standardmaskiner, men meget af vores produktionsapparat er prototype-udstyr, som er lavet i samarbejde med dygtige smede på Fyn. Vi bygger selv det udstyr, der passer lige til os. Vi har som alle andre en interesse i at erstatte det hårde fysiske arbejde med overvågningsarbejde for medarbejderne ved hjælp af automatisering og robotter. Men jeg forventer ikke, at vi kommer til at erstatte vores 110 mand med robotter.

Hvad præger udviklingen i det globale marked for ostepulver?

- Det globale marked for ostepulver drives frem af den globale urbanisering. Flere folk flytter ind til byerne, og det betyder, at convenience-produkter vinder frem. Ostepulver er et tørprodukt og derfor nemmere at håndtere end frisk ost, hvor du skal have en kølekæde. Ostepulver er tørt og kommer i en pose, så det er nemt at anvende i produktionen, og producenterne kan opnå ‘clean label’-produkter, altså hvor den samlede fødevare består af få komponenter. Vi oplever en del efterspørgsel på produkter med mindre salt. Salt er en smagsforstærker, så vi kigger på at få smagen frem, men uden salt. Generelt arbejder vi tæt sammen med vores kunder på produktudvikling. Det kan tage op til 24 måneder, til vi har en færdigt produkt, der er klar til markedet. Vi giver ikke bare håndslag med vores kunder, og så er aftalen i hus.



Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Mælkepulver efter alle robotkunstens regler

Hundested-virksomhed har satset benhårdt på automation

Studerende har lavet en kødportal

Industribageruddannelse flot fra start

Orkla sælger K-Salat til Stryhns

Luft driller Højer Pølser

DLG flytter hovedkontoret fra København til Fredericia

Nyhedsbrev

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Håndværksbager med stordriftsfordele

Foodpeople: Man kan godt kalde sig en håndværksbager, selv om man omsætter for over 100 millioner kroner om året

Ny filetfabrik vil give Danmark friskere fisk

Royal Norden Seafood satser mest på rødspætter

Blodbad på vej: Mille bygger ny fabrik

Regner med at fordoble omsætningen i 2018

Bodylabs proteinsucces er sat til salg

Medie: Arla er oplagt som køber af producenten af kosttilskud og berigede fødevarer

Pakkerobotter står højt på ønskelisten

Bornholmsk chips-eventyr tager fart

Ny kæmpetørrer tager over i Thyborøn

McDonald's klar med kødfri burger

- Det her er simpelthen fødevarernes bungy jump

At spise melorme er både skræmmende og megafedt, mener nye producenter i Aalborg

Aalborgensiske insektfolk er tæt på det store gennembrud

Crickster klar med ovnkapacitet til 1.400 larveglas om dagen

Andesalg satte rekord

BC Catering fordobler lager

Aftale er på plads: Mille Food bliver forgyldt

Her laver de ost til tre millioner pizzaer hver eneste dag

Det samme personale kunne pludselig producere tre gange så meget

Kiks-producent har hemmelige planer

ISS sætter sig tungt på soldatermad

Ny restaurant eksperimenterer med matchende cocktails

Årets restaurantchef: Intet uden mit team

Ny cateringdirektør på plads hos Løgismose Meyers

S: Danmark skal kæmpe for nedre EU-grænse for selskabsskat

Bornholm afslører: Ny madfestival til sommer

Roskilde får stort fødevarecenter

Aalborgensisk kulturgrund får madmarked

HKScan skuffer i tredje kvartal

Billund-firma flytter og udvider

Chefprofil skifter: Fra Lars Løkke til Danish Crown

Ærgerlig bager: Derfor kom der metal i vores kiks

Få virksomheder hopper på bonusordninger for flygtninge

Pas på: Risiko for metalstykker i kiks

Se alle Medlemmernes egne nyheder

E-bog: Vejledning til limning af kompositmaterialer

AVN Hydraulik på Ajour 2017

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

Denico Food Ingredients på Fi Europe 2017 fra den 28-30 November

Temadag omkring ”Grønne” krom(VI) frie overflader på aluminium

Kapselpåsætter fra Trepak International AB

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Lær at genbruge dine konstruktioner - deltag på Inventor iLogic – Produktkonfiguration d. 14/12

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Lefon rørsave – en fremragende løsning til rustfrie mejerirør

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Thanksgiving torsdag den 23. november 2017

QMS-Consults kursuskatalog for 2018

Advances in hygienic design guidelines and Industrial best practice

Emotron Softstarter

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

Følg os på Facebook og vind en kurv

November nyhedsmail fra KE Fibertec

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

Lejer til Levnedsmiddelsindustrien

YASKAWA ie4++ supersparemotor og en inverter

SEW-sats på eftermarkedet

Technor deltager på Maskinmestrenes Erhvervskonference - Ajour 2017

DENIOS - Behandling af farlige medier

Send til en kollega

0.204