Asien får Lactosan til at boome

| Af Laurids Hovgaard | Tip redaktionen om en historie

Ostepulver-producenten har på fire år mere end fordoblet sit overskud

Den fynske ostepulverfabrik Lactosan, der er ejet af Thor og Christian Stadils Thornico-koncern, har godt gang i produktionen af ostepulver.

Resultatet før skat endte i 2016 på 92 millioner kroner, hvilket er otte millioner mere end året før og over dobbelt så meget som i 2012. Omsætningen var sidste år på 366 millioner kroner mod 333 millioner året før.

Jørn Frandsen, administrerende direktør i Lactosan, fortæller her til Food Supply om et langsigtet eksportarbejde og udvikling af nye markeder

Hvad er forklaringen på den solide vækst i Lactosan over de sidste år?

- Vi har i de senere år haft en klar strategi om at fokusere på lige præcist det, vi er rigtig dygtige til, og det er ostepulver. Vi har tidligere også fremstillet blandinger, ostetern og mange andre produkter, men det har vi skåret væk. Den strategi har vist at være helt rigtig, fordi vi har nogen kompetencer inden for netop ostepulver, som ikke mange andre har. Det har også betydet et styrket fokus på LEAN, som også har givet en række rationaliseringer og optimeringer.

Hvad er forklaringen på jeres eksportvækst?

- Det er en trend i tiden, at Asian Pacific-området er et vækstmarked. Her har vi været i 15 år, og det er det arbejde, vi nu høster frugten af. Relationsopbygning i Asien er enormt vigtig og tager lang tid. Det er Kina, som er vækstmotor i det asiatiske område, og de andre lande følger med. Nu må vi se, hvad der sker med Korea, og om det har konsekvenser for eksporten.

Hvad betyder det at være en del af Lactosan/Sanovo-ingredients Group?

- Vi har en del fælles kunder, som giver os flere muskler at spille med på eksportmarkederne, blandt ved at tage på messer sammen. Vi skal på Food Ingredients Europe-messen i Frankfurt til efteråret, hvor vi har en stor fælles messestand. Samtidig opnår vi en række synergieffekter rent ledelsesmæssigt og administrativt.

Hvordan sikrer vi fortsat vækst på både top- og bundlinje?

- Vi forventer, at det asiatiske marked fortsat vil være et vækstmarked for os. Kina er den helt store aftager qua deres størrelse og deres væksttal. Men vi er også opmærksomme på, at Kina hurtigt kan skifte. Vi har set Kina gå fra at dræne verdensmarkedet for mejeriprodukter som modersmælkserstatning og skummetmælkspulver, og så lukker de ned for importen året efter. Det er et omskifteligt marked, og det tager vi selvfølgelig højde for, så vi doserer balancen i vores kunde- og produktportefølje.

Har væksten i omsætning givet anledning til investeringer i ny teknologi/produktionsudstyr?

- Vi forsøger hele tiden at optimere og gøre vores produktion bedre. Vi har standardmaskiner, men meget af vores produktionsapparat er prototype-udstyr, som er lavet i samarbejde med dygtige smede på Fyn. Vi bygger selv det udstyr, der passer lige til os. Vi har som alle andre en interesse i at erstatte det hårde fysiske arbejde med overvågningsarbejde for medarbejderne ved hjælp af automatisering og robotter. Men jeg forventer ikke, at vi kommer til at erstatte vores 110 mand med robotter.

Hvad præger udviklingen i det globale marked for ostepulver?

- Det globale marked for ostepulver drives frem af den globale urbanisering. Flere folk flytter ind til byerne, og det betyder, at convenience-produkter vinder frem. Ostepulver er et tørprodukt og derfor nemmere at håndtere end frisk ost, hvor du skal have en kølekæde. Ostepulver er tørt og kommer i en pose, så det er nemt at anvende i produktionen, og producenterne kan opnå ‘clean label’-produkter, altså hvor den samlede fødevare består af få komponenter. Vi oplever en del efterspørgsel på produkter med mindre salt. Salt er en smagsforstærker, så vi kigger på at få smagen frem, men uden salt. Generelt arbejder vi tæt sammen med vores kunder på produktudvikling. Det kan tage op til 24 måneder, til vi har en færdigt produkt, der er klar til markedet. Vi giver ikke bare håndslag med vores kunder, og så er aftalen i hus.



Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Usædvanlig læskedrik klar i Nexø

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Glyngøre Shellfish frygter for livet

Bagerprodukter går som varmt brød

Vilsund satser på kvalitet og bæredygtighed

Ny teknologi skal sikre, at Vilsund Blue fortsat kan være med i toppen af markedet for muslinger på verdensplan

Eksperter lærer fra sig om emballage

Arla-bøvl rammer nu kølediskene

Carlsberg-direktør ny formand hos DI Fødevarer

Søren Brinck erstatter Rynkebys Jørgen Dirksen

Økologiske muslinger på line

- Der er plads til masser af nye produkter

Fødevarefolk blev klogere på fremtidens marked, hvor spild- og specialprodukter bliver stort

Flensted bygger til for 25 millioner

Udvidelse skal give plads til helt nye produkter

Hospitalsscanning kan nu rykke ud i fødevarebranchen

- Vi ser et kæmpepotentiale i fødevarebranchen

Mejerieksporten buldrer derudad

Ny rekord i årets første seks måneder

Nordjyske kokke sejrede i København

Fødevareklyngen klar med ny forskningsstrategi

International Food Contest sætter smag i højsædet

Konservesfabrik klar til at score kassen

Bornholmsk mad overtager et fly

Dina har overtaget et kæmpestort køkken

2

Kendt chefkok er stoppet på berømt hotel

To firmaer laver ny fælles-chokolade

- Digitalisering er fødevareklyngens guldæg

Dansk Cater omrokerer

Coop klar med måltidskasser

Ordre ud af det blå

Eksport fylder for lidt blandt iværksættere

Rotte lukker Aalborg Street Food

Møl-bøvl driller brødproducent

Billund Aquakultur slår igennem i USA

Hemmelige tal: Coop taber millioner på dagligvarekæder

Spiritus-importør sætter milliard-rekord

Lidl ændrer emballage efter forbrugerstorm

Uge 36: Ind og ud af branchens bestyrelser og direktioner

Burgeren fejrer 40 års jubilæum i Danmark

Cocio med global appel

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Undgå tunge omkostninger med UV-teknologi

Har du udfordringer med emballage til e-handel?

HI 2017

Rejsegilde på seks nye haller i Lindø Industripark

NY VIDEO: Fordelene ved ManSafe SRL faldblokke på ét minut

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Pilz har ansat Søren Jauernik som maskinsikkerhedskonsulent

Oplev en verdensnyhed!

Nyeste pip fra 3D-print ekspert

Så kan bakterier, vira og svampesporer godt pakke sammen

Lenze udvikler løsninger til næste generation af lagerhåndteringssystemer

Mød RMIG på hi17

LEO LOCATIVE er effektiv og enkel varetransport!

Ara-El præsenterer Lovatos knap- og switchserie

Invitation til HI - Messe

NYHED! 70 - 80L ”RECYCLING AFFALDSSPANDE” - Sensorstyret - Udført i kraftig rustfrit stål.

Den nye Pro One blæsepistol reducerer støjniveauet med op til 69%

Kapselpåsætter fra Trepak International AB

Har du styr på EMC i din tavle.

Skab din næste forretningsídé i fællesskab

Oplev automatiseret 3D scanning på hi17

Hewikut A/S Microcement

Tysk bryggeri skaber idelle & hygiejniske forhold med affugtning

CO2 neutralt website

Sanistål satser på markedet for blankt stål

Send til en kollega

0.235