23948sdkhjf

Asien får Lactosan til at boome

Ostepulver-producenten har på fire år mere end fordoblet sit overskud

Den fynske ostepulverfabrik Lactosan, der er ejet af Thor og Christian Stadils Thornico-koncern, har godt gang i produktionen af ostepulver.

Resultatet før skat endte i 2016 på 92 millioner kroner, hvilket er otte millioner mere end året før og over dobbelt så meget som i 2012. Omsætningen var sidste år på 366 millioner kroner mod 333 millioner året før.

Jørn Frandsen, administrerende direktør i Lactosan, fortæller her til Food Supply om et langsigtet eksportarbejde og udvikling af nye markeder

Hvad er forklaringen på den solide vækst i Lactosan over de sidste år?

- Vi har i de senere år haft en klar strategi om at fokusere på lige præcist det, vi er rigtig dygtige til, og det er ostepulver. Vi har tidligere også fremstillet blandinger, ostetern og mange andre produkter, men det har vi skåret væk. Den strategi har vist at være helt rigtig, fordi vi har nogen kompetencer inden for netop ostepulver, som ikke mange andre har. Det har også betydet et styrket fokus på LEAN, som også har givet en række rationaliseringer og optimeringer.

Hvad er forklaringen på jeres eksportvækst?

- Det er en trend i tiden, at Asian Pacific-området er et vækstmarked. Her har vi været i 15 år, og det er det arbejde, vi nu høster frugten af. Relationsopbygning i Asien er enormt vigtig og tager lang tid. Det er Kina, som er vækstmotor i det asiatiske område, og de andre lande følger med. Nu må vi se, hvad der sker med Korea, og om det har konsekvenser for eksporten.

Hvad betyder det at være en del af Lactosan/Sanovo-ingredients Group?

- Vi har en del fælles kunder, som giver os flere muskler at spille med på eksportmarkederne, blandt ved at tage på messer sammen. Vi skal på Food Ingredients Europe-messen i Frankfurt til efteråret, hvor vi har en stor fælles messestand. Samtidig opnår vi en række synergieffekter rent ledelsesmæssigt og administrativt.

Hvordan sikrer vi fortsat vækst på både top- og bundlinje?

- Vi forventer, at det asiatiske marked fortsat vil være et vækstmarked for os. Kina er den helt store aftager qua deres størrelse og deres væksttal. Men vi er også opmærksomme på, at Kina hurtigt kan skifte. Vi har set Kina gå fra at dræne verdensmarkedet for mejeriprodukter som modersmælkserstatning og skummetmælkspulver, og så lukker de ned for importen året efter. Det er et omskifteligt marked, og det tager vi selvfølgelig højde for, så vi doserer balancen i vores kunde- og produktportefølje.

Har væksten i omsætning givet anledning til investeringer i ny teknologi/produktionsudstyr?

- Vi forsøger hele tiden at optimere og gøre vores produktion bedre. Vi har standardmaskiner, men meget af vores produktionsapparat er prototype-udstyr, som er lavet i samarbejde med dygtige smede på Fyn. Vi bygger selv det udstyr, der passer lige til os. Vi har som alle andre en interesse i at erstatte det hårde fysiske arbejde med overvågningsarbejde for medarbejderne ved hjælp af automatisering og robotter. Men jeg forventer ikke, at vi kommer til at erstatte vores 110 mand med robotter.

Hvad præger udviklingen i det globale marked for ostepulver?

- Det globale marked for ostepulver drives frem af den globale urbanisering. Flere folk flytter ind til byerne, og det betyder, at convenience-produkter vinder frem. Ostepulver er et tørprodukt og derfor nemmere at håndtere end frisk ost, hvor du skal have en kølekæde. Ostepulver er tørt og kommer i en pose, så det er nemt at anvende i produktionen, og producenterne kan opnå ‘clean label’-produkter, altså hvor den samlede fødevare består af få komponenter. Vi oplever en del efterspørgsel på produkter med mindre salt. Salt er en smagsforstærker, så vi kigger på at få smagen frem, men uden salt. Generelt arbejder vi tæt sammen med vores kunder på produktudvikling. Det kan tage op til 24 måneder, til vi har en færdigt produkt, der er klar til markedet. Vi giver ikke bare håndslag med vores kunder, og så er aftalen i hus.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078