Asien får Lactosan til at boome

| Af Laurids Hovgaard | Tip redaktionen om en historie

Ostepulver-producenten har på fire år mere end fordoblet sit overskud

Den fynske ostepulverfabrik Lactosan, der er ejet af Thor og Christian Stadils Thornico-koncern, har godt gang i produktionen af ostepulver.

Resultatet før skat endte i 2016 på 92 millioner kroner, hvilket er otte millioner mere end året før og over dobbelt så meget som i 2012. Omsætningen var sidste år på 366 millioner kroner mod 333 millioner året før.

Jørn Frandsen, administrerende direktør i Lactosan, fortæller her til Food Supply om et langsigtet eksportarbejde og udvikling af nye markeder

Hvad er forklaringen på den solide vækst i Lactosan over de sidste år?

- Vi har i de senere år haft en klar strategi om at fokusere på lige præcist det, vi er rigtig dygtige til, og det er ostepulver. Vi har tidligere også fremstillet blandinger, ostetern og mange andre produkter, men det har vi skåret væk. Den strategi har vist at være helt rigtig, fordi vi har nogen kompetencer inden for netop ostepulver, som ikke mange andre har. Det har også betydet et styrket fokus på LEAN, som også har givet en række rationaliseringer og optimeringer.

Hvad er forklaringen på jeres eksportvækst?

- Det er en trend i tiden, at Asian Pacific-området er et vækstmarked. Her har vi været i 15 år, og det er det arbejde, vi nu høster frugten af. Relationsopbygning i Asien er enormt vigtig og tager lang tid. Det er Kina, som er vækstmotor i det asiatiske område, og de andre lande følger med. Nu må vi se, hvad der sker med Korea, og om det har konsekvenser for eksporten.

Hvad betyder det at være en del af Lactosan/Sanovo-ingredients Group?

- Vi har en del fælles kunder, som giver os flere muskler at spille med på eksportmarkederne, blandt ved at tage på messer sammen. Vi skal på Food Ingredients Europe-messen i Frankfurt til efteråret, hvor vi har en stor fælles messestand. Samtidig opnår vi en række synergieffekter rent ledelsesmæssigt og administrativt.

Hvordan sikrer vi fortsat vækst på både top- og bundlinje?

- Vi forventer, at det asiatiske marked fortsat vil være et vækstmarked for os. Kina er den helt store aftager qua deres størrelse og deres væksttal. Men vi er også opmærksomme på, at Kina hurtigt kan skifte. Vi har set Kina gå fra at dræne verdensmarkedet for mejeriprodukter som modersmælkserstatning og skummetmælkspulver, og så lukker de ned for importen året efter. Det er et omskifteligt marked, og det tager vi selvfølgelig højde for, så vi doserer balancen i vores kunde- og produktportefølje.

Har væksten i omsætning givet anledning til investeringer i ny teknologi/produktionsudstyr?

- Vi forsøger hele tiden at optimere og gøre vores produktion bedre. Vi har standardmaskiner, men meget af vores produktionsapparat er prototype-udstyr, som er lavet i samarbejde med dygtige smede på Fyn. Vi bygger selv det udstyr, der passer lige til os. Vi har som alle andre en interesse i at erstatte det hårde fysiske arbejde med overvågningsarbejde for medarbejderne ved hjælp af automatisering og robotter. Men jeg forventer ikke, at vi kommer til at erstatte vores 110 mand med robotter.

Hvad præger udviklingen i det globale marked for ostepulver?

- Det globale marked for ostepulver drives frem af den globale urbanisering. Flere folk flytter ind til byerne, og det betyder, at convenience-produkter vinder frem. Ostepulver er et tørprodukt og derfor nemmere at håndtere end frisk ost, hvor du skal have en kølekæde. Ostepulver er tørt og kommer i en pose, så det er nemt at anvende i produktionen, og producenterne kan opnå ‘clean label’-produkter, altså hvor den samlede fødevare består af få komponenter. Vi oplever en del efterspørgsel på produkter med mindre salt. Salt er en smagsforstærker, så vi kigger på at få smagen frem, men uden salt. Generelt arbejder vi tæt sammen med vores kunder på produktudvikling. Det kan tage op til 24 måneder, til vi har en færdigt produkt, der er klar til markedet. Vi giver ikke bare håndslag med vores kunder, og så er aftalen i hus.



Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Kaffefirma reddet på stregen

Direktør går fra øllet til rejerne

Fire venner har startet bryghus i Farum

Tørke: Bornholmerne må undvære lokale grøntsager

Ny aftale åbner for mere dansk kød og medicin til Japan

Salg af danske varer til Japan ventes at stige med op til 70 procent, når frihandelsaftale er underskrevet.

Nyborg Fængsel har succes med sin flødeis

Danmarks første ismejeri bag tremmer er en succes. På tre måneder har de solgt over 2.000 liter is, og der er venteliste på arbejdsholdet.

Nyhedsbrev

Orkla køber egne aktier tilbage

Unge bliver grydeklar hos erhvervsskoles cateringfirma

Bøde og politianmeldelse til bageri

Royal Unibrew køber op i Frankrig

Hygiejnen halter igen hos Graasten Salater

Too Good To Go runder fem millioner reddede måltider

DTU har fundet leder til nyt Foodlab

Nyt destilleri snart klar med snaps

Køb af baconkæmpe er på plads

Stiftere siger farvel til Rawbite

Kun en enkelt af de tre idémænd bliver hos nøddebar-producenten

Sall Whisky Distillery har huset klar

1

Michelin-kok laver ny restaurant i sin egen stue

Mille Food har købt en ny fabrik

2

Kæmpestor stigning i dansk quinoa-dyrkning

Dan Cake med stor million-forbedring

Kult-burgerbar genåbner: Burgerne bliver som før i tiden

’’Wayne’s World’’ åbner i samme lokaler som for 11 år siden

Tre medarbejdere køber sig ind i Flammen

"Verdens bedste bøffer" kommer fra Slagelse

Listeria: Også Lidl kalder søde majs retur

Hedebølge-tomater får nyt liv i ny madspilds-ketchup

Frikadellepølsegas værre end først antaget

Street food klar i Fredericia

Økologiske øl bliver mere og mere populære

Lidl lancerer nye planteprodukter

En million kroner til fyrede fra Scanflavour

Mild fugleinfluenza fundet i andebesætning

Halv million skal hjælpe Arla-fyrede

Kvindelig kok sejrede i Gudhjem

Hjemmelavet ret til herrefrokost gav pølseforgiftning

Erhvervsminister bliver ny direktør for Dansk Erhverv

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Production Part Approval Process (PPAP)

Filterteknik A/S har fået en digital opfriskning

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

Reparation af svejserobot

Measurement System Analysis (MSA)

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Bare rolig - Vi er her hele sommeren!

22.000 stykker aflagt Berendsen-tøj har fået nyt liv i Gambia

Selvom sommeren i den grad er over os, er der stadig gang i butikken hos os

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

Josefine er udlært elektriker hos EL:CON i Roskilde

Failure Mode and Effects Analysis (FMEA)

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Kontorhoteller er blevet in hos danske virksomheder

Jobsamtalen starter før du aner det

Efteruddannelse i Hygiejnisk design på DTU

Lasse er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Nyt high flow filterhus i glasfiber

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

HN Group A/S udstiller på FachPack messen i Nürnberg

Christian er udlært elektriker hos EL:CON i Viborg

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Intern Auditor Kvalitet

Mezzaniner udgør platformen for indretningen i Skanderborg Ungdomsskole

Send til en kollega

0.188