23948sdkhjf

Eksport fylder for lidt blandt iværksættere

Langt de fleste danske iværksættere starter op i brancher med fokus på hjemmemarkedet, viser nye tal.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at langt de fleste nye danske virksomheder bliver skabt inden for serviceydelser og engros- og detailsalg, mens den største eksport ligger inden for brancher som transport, råstofudvinding og fremstillingsvirksomhed.

Samtidig viser en rundspørge, at færre iværksættere har en høj andel af internationale kunder, skriver erhvervsmediet DIBusiness.dk

- Det er godt, at danskerne har mod på at starte nye virksomheder op, men vi ser desværre, at langt de fleste nystartede virksomheder primært har fokus på hjemmemarkedet. Hvis vi skal øge velstanden og dermed mulighederne for at understøtte det danske velfærdssamfund i fremtiden, er det vigtigt, at vi får mere fokus på de virksomheder, der også sælger deres varer og services uden for landets grænser, siger Kent Damsgaard, som er vicedirektør i Dansk Industri (DI).

Skab eksport fra andre brancher
Ifølge Kent Damsgaard er der to måder, eksporten fra de nye virksomheder kan fremmes.

- På den ene side kan vi udvikle nye eksportmuligheder inden for de brancher, hvor vi har de fleste nye virksomheder. Det vil for eksempel kunne ske gennem nye, digitale løsninger. På den anden side kan vi styrke finansieringsmulighederne i forhold til at starte nye virksomheder, for det er som udgangspunkt langt dyrere at starte for eksempel en fremstillingsvirksomhed med stort eksportpotentiale op, end det er at starte en lille ny detailvirksomhed, siger Kent Damsgaard.

Langt de fleste iværksættere finder den første finansiering i deres nærmiljø – hos familie, venner og andre personlige kontakter. Men det er hverken særlig enkelt eller attraktivt for almindelige privatpersoner at investere i lokal vækst og arbejdspladser gennem en ny eller mindre virksomhed, som de tror på, siger Kent Damsgaard.

- Skattereglerne favoriserer investeringer i virksomheder med stabilt afkast. Særligt på bekostning af mindre og nye virksomheder. Samtidig er der meget snævre rammer for enkeltpersoner, der ønsker at investere deres frivillige private pensionsmidler i unoterede selskaber, som nye virksomheder jo almindeligvis er. Det er to oplagte steder at sætte ind, hvis vi vil sikre bedre adgang til finansiering for den næste generation af danske eksportvirksomheder, understreger Kent Damsgaard.

Originalartikel: http://di.dk/dibusiness/nyheder/Pages/Eksport-fylder-for-lidt-blandt-nye-virksomheder.aspx

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078