Helt præcist er tallet på 48 procent. Det viser en undersøgelsen, som Epinion har foretaget over de sidste seks måneder af på vegne af De Samvirkende Købmænd.
Særligt kategorien, Fødevarer og andre dagligvarer, er vokset. Hele 47 procent af de grænsehandlende har købt varer, der falder indenfor kategorien.
Væksten i grænsehandlen irriterer De Samvirkende Købmænd.
- Danskerne grænsehandler for milliarder af kroner i udlandet, og særligt de tyske butikker trækker mange danskere. Det er en folkesport at undgå de høje danske afgifter, og det forstår vi godt.
Men vi forstår ikke, hvorfor politikerne hellere vil se arbejdspladser i Tyskland end i danske butikker. Den kommende afgift på fedt i fødevarer vil blot skabe endnu mere grænsehandel, siger underdirektør Claus Bøgelund Nielsen hos De Samvirkende Købmænd til Ritzau.
Kræver politisk handlingDe Samvirkende Købmænds kritik mod grænsehandlen går blandt andet på, at det skader beskæftigelsen og er ensbetydende med, at den statskassen går glip af skatter og afgifter.
Derfor ønsker de nu politisk handling og forslå, at de nedsættes et udvalg bestående af de relevante ministerier og berørte parter blandt producenter og i detailhandlen. Samtidig har de udarbejdet en oversigt over, hvorfor de mener grænsehandlens omfang skader Danmark.
Øl og vand største mål for handlendeUndersøgelsen af danskernes grænsehandel viser, at det stadig er øl og sodavand, som danskerne hovedsageligt går efter. Henholdsvis 82 procent og 85 procent af de handlende købte sodavand og øl. På tredjepladsen over hvad der er målet for grænsehandlen er slik med 72 procent.