23948sdkhjf

Omkring 90 procent af alle nylanceringer i fødevarebranchen fejler.

Dermed er fødevarebranchen den dårligste af alle til innovation iflg. Anne Skare fra Future Navigator
Anne Skare er en af hovedtalerne på PEJ Gruppens Food+Consumer Trends 2012-2015, hvor hun opfordrer fødevarevirksomhederne til at fokusere på den værdi, de skaber for kunden.

Fødevareindustrien har i en årrække været præget af enten teknikere, som har taget 5 år om at udvikle en ny leverpost eller marketingfolk, der har brugt 5 minutter på at lave line-extensions til et stadigt bredere sortiment.

De få som har haft succes har for det første sat sig grundigt ind i kundens reelle behov – dvs. hvad det i virkeligheden er kunden efterspørger – hvorefter de så har haft viljen til at skabe noget virkeligt originalt.

Vejen frem er kvalitet frem for kvantitet
Når man i fremtiden skal udvikle nye produkter, bør man iflg. Anne Skare fokusere på bedre frem for bare mere og tage ansvar for kunden.

Ifølge Jakob Søndergård fra PEJ gruppen er måltidet i forandring – og i den forbindelse kan man f.eks. se lidt på samfundsforsker Johannes Andersens 4 overskrifter for måltiderne i fremtiden;
• Let/hurtig mad
• Funktionel/sund mad
• Besværlig mad/back to basic
• Det politiske måltid

Fødevarebranchen bør fokusere på disse ting og tage ansvaret på sig og f.eks. hjælpe kunderne med at blive sundere. Det kan være små ændringer, der skal til før en vare bliver væsentlige sundere. F.eks. kan man erstatte animalske fedtstoffer med vegetabilske.

Produktudvikling er et af hovedtemaerne på Pej-gruppens Food+Consumer Trends 2012-2015, der holdes i Herning, København og Oslo i disse dage. Link
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094