23948sdkhjf

Forbrugeradfærd påvirker Coop og Dansk Supermarked

Krisen har gjort forbrugerne mere tilbageholdende. Det kan mærkes hos de danske detailforretninger
Detailmarkedet oplever kun meget svag vækst. Det kan meget vel tilskrives en permanent ændring i forbrugeradfærden, som nu er mere fokuseret på discount end før den økonomiske krise begyndte.

- Der er sket noget i forbrugernes hoved. De har ændret adfærd, og den adfærd går ikke væk, selv om krisen går over, siger markedsdirektør Michael Schou fra analyseinstituttet Retail Institute Scandinavia til Jyllandsposten.

Discountkæderne kan blive vinderen
At detailmarkedet er presset og præget af hård konkurrence er ikke noget nyt. Tendensen blev understreget, da A.P. Møller – Mærsk fremlagde deres regnskab. Koncernen, som står bag Dansk Supermarked, havde en samlet omsætningen i detailsalget på 43,25 mia. kr. og en vækst på blot 3 procent.

Hos konkurrenten, Coop, oplever man også, at markedet er meget sløvt. Her er vurderingen, at discountforretninger meget vel kan få flere kunder den kommende tid.

- Markedet er lige præcist så hårdt, som det hele tiden har været under krisen. Vi fastholder nogenlunde vores markedsandel, men der er en forskydning over mod discount, vurderer informationschef fra Coop, Jens Juul Nielsen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111