Forbrugerne ønsker mærkning af frugt og grønt
Tidligere har kunderne dog ikke belønnet datomærkningen
Undersøgelsen viste også, at tre fjerdedel af de adspurgte har oplevet at komme hjem med rådden frugt eller grønt indenfor de sidste tolv måneder.
Tidligere ordning uden succes
Coop har tidligere anvendt datomærkning i deres frugt og grøntafdeling. Den praksis blev dog indstillet for godt ti år siden. Erfaringen var, at kunderne ikke købte mere af de mærkede varer.
- Vores oplevelse var, at der ikke var nogen belønning for at gøre det, i form af større markedsandele. Der var ikke flere, der foretrak at købe frugt og grønt hos os af den grund i forhold til hos konkurrenterne, der ikke havde datomærkningen, siger informationsdirektør i Coop, Jens Juul Nielsen, til Politiken.
Samtidig medførte ordningen et stort ressourcespild for forhandleren.
- Datomærket betød, at vi smed alt for meget frisk frugt og grønt ud, der stadig var spiseligt, siger Jens Juul Nielsen.