Analyse af danskernes spisevaner viser, at et større udbud af fødevarer får folk til at spise mere. Det kan der både være fordele og ulemper ved.
En psykologisk effekt som omfatter flere produkterForskning har påvist, at forbruget af madvarer stiger, når der er flere typer at vælge imellem. Samtidig er der også tendens til at overse portionsstørrelser, når varer er pakket på forhånd, som f.eks. store og små slikposer.
- Jo flere farver, vi har at vælge imellem, des mere spiser vi. Serverer man f.eks. en skålfuld M&M-slik i ti forskellige farver, spiser folk flere, end hvis der kun er to forskellige farver at vælge imellem, fastslår Sisse Fagt, seniorrådgiver i Afdeling for Ernæring på DTU Fødevareinstitutte overfor Politiken.
Det er dog ikke kun når det kommer til slik, at forbruget stiger med udvalget. Det gælder alle madvarer.
- Hvis der kun er én salat på bordet, spiser vi måske 100 gram, mens der glider 120 gram ned, hvis der flere salater at vælge imellem, siger Sisse Fagt.