Gourmet-ost frigives til det professionelle marked
Arla Høgelund Sønderjysk Blå er blevet til gennem et unikt samarbejde mellem Arla og landets bedste kokke. Nu sendes den unikke ost til salg på det professionelle marked.
- Produktionen af Arla Høgelund Sønderjysk Blå bliver aldrig masseproduktion, siger Ole Hagen, der som senior marketing manager hos Arla Foodservice nu kan glæde sig over, at det trods alt bliver en lidt større skare, der får mulighed for at smage den første af Unika ostene.
Han forklarer videre:
- Produktionen foregår i små ostekar på Høgelund Mejeri syd for Vojens, og det er mejeriets historiske håndværkstraditioner for blåskimmelost, der har ført til denne ost. Den unikke smag og konsistens skyldes ostemesterens brug af både skimmel, yoghurtkultur og gær og efterfølgende den 38 uger lange lagring, siger marketing manageren, som også har kokkeelitens ord for, at Høgelundgaard er noget særligt.
Tilbage i 2005 vandt den sønderjyske specialitet Mejeribrugets Gourmetpris.