23948sdkhjf

Klumme: Fødevarer og folketingsvalg

I år skal danskerne til stemmeurnerne og sammensætte et nyt folketing. DI Fødevarer er ikke på valg, men præsenterer her et bud på et ”valgoplæg”.
Af Branchedirektør Ole Linnet Juul, DI Fødevarer

I år skal der røres i gryden. Det er tid til at ændre opskriften på den ret, der hedder Folketinget. Inden året er omme, har danskerne afgjort, hvilke 179 ingredienser, der skal indgå i den nye opskrift. Valget af de forskellige ingredienser spiller selvfølgelig en afgørende rolle for rettens konsistens, balance og ikke mindst farvesammensætning.

Men inden vi når så vidt, skal vi gennem forretten. Den serveres i form af en valgkamp.

Af gode grunde mener jeg ikke, at fødevarepolitikken i sig selv skal være det dominerende tema på menuen. Danmarks står overfor en stor vækstudfordring, derfor skal den danske økonomi spille den centrale rolle i en kommende valgkamp.

Hvordan sikrer vi, at Danmark kan holde de offentlige udgifter nede? Hvordan gearer vi landet til at klare sig i den globale konkurrence? Hvordan får vi gang i væksten i Danmark? Det er de store og relevante spørgsmål, der skal afdækkes under valgkampen.

Fødevareindustrien bidrager til vækst
Men i forhold til den økonomiske dagsorden er fødevareområdet relevant. Så på den front skal fødevarepolitikken være en del af valgkampen. Jeg mener nemlig, at fødevareindustrien også i fremtiden skal være en markant bidragyder til vækst og jobskabelse i Danmark. I DI Fødevarer har vi en vision om, at Danmark skal være det bedste sted at drive fødevarevirksomhed i og ud fra. Danmark skal blive førende inden for udvikling og produktion af ernæringsrigtige produkter og sundhedsfremmende fødevarer.

Det er vigtigt, at politikerne også har dette helhedsperspektiv for øje, når de under en kommende valgkamp taler om, hvordan rammevilkår skal fastlægges, forskningsmidler prioriteres, og regler gennemføres og administreres på fødevareområdet. De må ikke lade sig rive med af enkeltsager.

Spis brød til
Politikere vælger – helt naturligt – ofte en forbrugervinkel på fødevarespørgsmål. Det er nemmere at få folk til at lytte, når man taler om ”de nære ting”. Fødevarer er noget, vi alle kan forholde os til. Derfor vil fødevarepolitikken fortsat være den kampplads, hvor politikere – sådan uden de helt store omkostninger – kan markere stærke synspunkter og holdninger. Måske ikke mindst, når et valg står for døren. Og fødevarer er godt mediestof - især når sagerne kan blæses op, så de får direkte indflydelse på den politiske dagsorden på Christiansborg.

Jeg vil derfor gerne sende en appel om ikke at servere for meget valgflæsk under valgkampen. Måske en anden metafor fra fødevarernes verden kunne træde i stedet: F.eks. ”spis brød til”. Vi har nemlig brug for en sober og nuanceret debat om fødevarepolitikken:
  • Vi har brug for en saglig drøftelse af mulighederne ved nye teknologier
  • Vi har brug for harmonisering og strømligning af reguleringsmæssige tiltag
  • Og vi har brug for, at skatter og afgifter ikke forvrider konkurrencen og bliver en reel barriere for vækst.

Det er vigtigt, at vi holder den fødevarepolitiske debat på sporet. Både før og efter et valg.

Velbekomme!

Kilde: Branchedirektør Ole Linnet Juul, DI Fødevarer

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094