Dansk Supermarked fastholder indtjeningen
Trods fortsat kraftig priskonkurrence på det danske og de udenlandske markeder, har Dansk Supermarked i 2010 fastholdt indtjeningen på samme niveau som i 2009.
I 2010 oplevede Dansk Supermarked Gruppen en stigning i den danske omsætning på 1,4% og var samtidig i stand til fortsat at øge markedsandelen på dagligvarer. Omsætningen på de udenlandske markeder steg i samme periode med 8,4%, blandt andet påvirket af stigende valutakurser.
Fremgang i detailforbruget
Målt i lokal valuta steg omsætningen for de udenlandske enheder med 4,3%. De udenlandske markeder var i 2010 præget af en fremgang i detailforbruget, især i andet halvår, med stigende omsætning i de bestående butikker og omsætning fra nyåbnede butikker.
Den samlede omsætning steg med 3,5% til 59,3 mia. kr. (57,2 mia. kr.), mens resultatet før skat endte på 2.871 mio. kr. (2.834 mio. kr.).
Lavere investeringsniveau
Anlægsinvesteringerne beløb sig til 2.210 mio. kr. mod 3.210 mio. kr. året før. Det lavere investeringsniveau skyldtes primært, at der i 2009 blev foretaget store investeringer i automatiserede centrallagre.
Gruppens investeringer i nye butikker var i 2010 på samme niveau som i 2009, hvormed det samlede antal Netto-butikker på verdensplan er oppe på 1.273 (heraf 414 i Danmark) og inklusiv Bilka, Føtex etc. bliver det samlede antal butikker 1.416 styk.
Forventninger til 2011
Dansk Supermarkeds salg af aktiviteterne i England (Netto Foodstores Limited) forløber planmæssigt og forventes gennemført ved udgangen af første halvår 2011. Disse aktiviteter ventes at give en avance på 0,7 mia. dollars.
Dansk Supermarked forventer et resultat på niveau med 2010, eksklusive den forventede avance fra Netto-salget .