23948sdkhjf

Etiket-tjek kan spare en formue

Teknologisk Institut hjælper med at få styr på mærkningen af fødevarer
Blandt Teknologisk Instituts mange eksperter er der også eksperter i fødevaremærkning- de er med til at sikre, at danske fødevarer overholder fødevarelovgivningen i forbindelse med produktudvikling og adgangen til nye eksportmarkeder.

Blandt de virksomheder, der løbende konsulterer eksperterne, er Bornholms Mosteri, ikke mindst fordi mosteriet har en klar strategi om vækst via salg på eksportmarkeder. Det drejer sig især om lande i EU, og det er afgørende for denne vækst, at produkterne overholder mærkningsreglerne på de pågældende markeder, konstaterer administrerende direktør for Bornholms Mosteri Morten Kolind.

- Vi skal sikre os, at oversættelsen af etiketter er korrekt, og at der er brugt de rigtige termer for det pågældende marked. Der trækker vi på ekstern hjælp fra Teknologisk Institut, siger han.

Ud over samarbejdet ved eksport trækker Bornholms Mosteri også på kompetencerne ved udviklingen af nye produkter, hvor mærkningen tjekkes, inden de nye produkter lanceres.

På Teknologisk Institut rådgiver et team af eksperter små og mellemstore fødevarevirksomheder, forhandlere og importører om fødevaremærkning. Her sikres det, at mærkningen af færdigpakkede fødevarer overholder gældende lovgivning inden print af emballage og etiketter.

Et mærkningstjek omfatter en grundig gennemgang af, om de obligatoriske oplysninger er givet korrekt, og en overordnet vurdering af, om der er en risiko for, at forbrugerne vildledes.Instituttet hjælper også med at opbygge varedeklaration fra bunden, beregning af næringsdeklaration samt med aat oversætte mærkningstekst til flersprogede etiketter.

Inger Olesen, der er sektionsleder for området på Teknologisk Institut, oplever en stigende interesse fra fødevareerhvervet hvad angår mærkningstjek:

- Vi oplever, at mange fødevarevirksomheder prioriterer den relativt lave omkostning ved at få lavet et mærkningstjek op imod omkostningerne i tilfælde af tilbagekald af produkter. Det er omkostningstungt og koster også på imagefronten. Så de fleste vil hellere forebygge end rydde op bagefter, siger hun.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078