Ni produkter kæmper om hyldeplads hos Coop
79 ville være med - eksperter har udvalgt finalefeltet til Produktprisen 2018
Det er ifølge Coop lutter produkter, som med en god historie, en særlig råvare og en unik oprindelse kan give forbrugerne nye og spændende smagsoplevelser.
- Formålet er at påskønne innovative løsninger i udviklingen af lokale produkter inden for mad, drikke og konfekture og være med til at synliggøre gode eksempler på, hvordan innovation og nytænkning kan betyde alverden for et lokalt produkt, konstaterer Coop.
Et ekspertpanel bestående af blandt andre topkokkene Thomas Rode, Francis Cardenau og Mikkel Maarbjerg samt kogebogsforfatter Trine Hahnemann har smagt og testet 79 indsendte produkter – og nu er ni finalister altså udvalgt, med tre produkter i hver af kategorierne mad, drikke og konfekture.
Finalefelterne ser således ud:
Mad
Syltede, umodne havtorn fra Høstet
Bacon fra Folkets Madhus
Lihmskov Extra 24 mdr. fra Grand Fromage
Drikke
Red Hemp fra Møllerup Brands
Swizzle, New Nordic fra Læsk
Samsø Valnød Fadlagret likørsnaps fra Samsø Bær
Konfekture
Æblegranulat fra Vesterhavsmost
Pålægschokolade med stjerneanis, lakridsrod og havsalt fra Svenningsen Chocolatier
Lakrids Limbo fra Lille Isfabrik
De tre vindere af Produktprisen 2018 - en i hver kategori - får hver en kontant præmie på 5.000 kroner, møde med Coop om fremadrettet samarbejde, mulighed for at testsælge finaleproduktet i tre lokale Coop-butikker samt omtale på Coops og Sol over Gudhjems sociale medier.
Finalerunden foregår som led i den officielle afvikling af kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem på Bornholm 23. juni.