Dagligvarepriser holdes nede af konkurrence
Forbrugerne skulle ikke betale mere for almindelige varer i 2010 end året før. Skarp konkurrence og lav inflation holdt priserne nede.
Det viser en undersøgelse foretaget af konsulentvirksomheden Gordios Insigt ifølge Jyllandsposten.
Forklaringen skal findes i hård konkurrence i detailvarehandlen, som i nogle tilfælde er med til at holde priserne kunstigt nede.
Afgifter og
Flere kæder prissætter meget lavt for at holde på kunderne i det konkurrenceprægede marked. Således presser discountkæderne store varehuse som Bilka og Føtex til at holde et lavt prisniveau.
- Discount vokser, og det betyder, at der også i fremtiden vil være et pres på dagligvarebutikker for at holde prisen nede på en række basisvarer. Priserne bliver holdt i skak, siger indkøbsdirektør Morten Petersen, Dansk Supermarked.
Resultatet er, at mange dagligvarer ikke ventes at stige i pris. Samtidig viser det sig, at forskellen på normal- og tilbudsprisen på en række mærkevarer var 28 % i både 2009 og 2010.
Hvor der kan konstateres prisstigninger tilskrives det stigende råvarepriser og afgifter, som det er sket med varer, der er pålagt sukker og fedtafgifter.