23948sdkhjf

Dagligvarepriser holdes nede af konkurrence

Forbrugerne skulle ikke betale mere for almindelige varer i 2010 end året før. Skarp konkurrence og lav inflation holdt priserne nede.
En undersøgelse af almindelige dagligvarer viser, at 16 ud af 25 dagligvarer enten var uændrede eller faldet i pris fra starten af 2009 til slutningen af 2010. Modsat var 6 af de 25 varer steget. Dog kan 4 af disse tilskrives stigende afgifter.

Det viser en undersøgelse foretaget af konsulentvirksomheden Gordios Insigt ifølge Jyllandsposten.

Forklaringen skal findes i hård konkurrence i detailvarehandlen, som i nogle tilfælde er med til at holde priserne kunstigt nede.

Afgifter og
Flere kæder prissætter meget lavt for at holde på kunderne i det konkurrenceprægede marked. Således presser discountkæderne store varehuse som Bilka og Føtex til at holde et lavt prisniveau.

- Discount vokser, og det betyder, at der også i fremtiden vil være et pres på dagligvarebutikker for at holde prisen nede på en række basisvarer. Priserne bliver holdt i skak, siger indkøbsdirektør Morten Petersen, Dansk Supermarked.

Resultatet er, at mange dagligvarer ikke ventes at stige i pris. Samtidig viser det sig, at forskellen på normal- og tilbudsprisen på en række mærkevarer var 28 % i både 2009 og 2010.

Hvor der kan konstateres prisstigninger tilskrives det stigende råvarepriser og afgifter, som det er sket med varer, der er pålagt sukker og fedtafgifter.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094