Afgifter og
En undersøgelse af almindelige dagligvarer viser, at 16 ud af 25 dagligvarer enten var uændrede eller faldet i pris fra starten af 2009 til slutningen af 2010. Modsat var 6 af de 25 varer steget. Dog kan 4 af disse tilskrives stigende afgifter. Det viser en undersøgelse foretaget af konsulentvirksomheden Gordios Insigt ifølge Jyllandsposten. Forklaringen skal findes i hård konkurrence i detailvarehandlen, som i nogle tilfælde er med til at holde priserne kunstigt nede. Flere kæder prissætter meget lavt for at holde på kunderne i det konkurrenceprægede marked. Således presser discountkæderne store varehuse som Bilka og Føtex til at holde et lavt prisniveau. - Discount vokser, og det betyder, at der også i fremtiden vil være et pres på dagligvarebutikker for at holde prisen nede på en række basisvarer. Priserne bliver holdt i skak, siger indkøbsdirektør Morten Petersen, Dansk Supermarked. Resultatet er, at mange dagligvarer ikke ventes at stige i pris. Samtidig viser det sig, at forskellen på normal- og tilbudsprisen på en række mærkevarer var 28 % i både 2009 og 2010. Hvor der kan konstateres prisstigninger tilskrives det stigende råvarepriser og afgifter, som det er sket med varer, der er pålagt sukker og fedtafgifter.