23948sdkhjf

Østlige øko-markeder har potentiale

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Rapporter: Masser af grokraft i Kina, Sydkorea og Japan

Der er potentiale for større dansk økologisk eksport til de tre mest købestærke asiatiske lande. Men virksomhederne skal løse en del udfordringer for at trænge ind på de tre markeder, viser ny undersøgelse.

Sammenlignet med de mere modne markeder for økologiske fødevarer i Danmark og andre vestlige lande er øko-markederne i Kina, Sydkorea og Japan endnu kun på spirestadiet. Men der er grokraft i spirerne, øko-salget bliver så småt større år for år i alle tre lande, og dermed åbner sig nye muligheder for danske virksomheder, som vil satse de nødvendige ressourcer på et asiatisk eksporteventyr.

Det gælder også for fisk og skaldyr; en varegruppe som generelt står stærkt i de tre lande, men hvor økologi-andelen indtil nu har været ganske beskeden.

Det viser tre rapporter, som Karen Hamann fra IFAU Instituttet for Fødevarestudier & Agroindustriel Udvikling har udarbejdet for netværket Bio Aus Dänemark.
Rapporterne handler specifikt om afsætningspotentialet for økologiske fisk og skaldyr i de tre lande, men mange af konklusionerne gælder også for de økologiske markeder i landene generelt.

Kina er stort øko-marked

Størst vækst i det økologiske salg er der i Kina, som på grund af sin enorme befolkning og den voksende købestærke middelklasse er verdens fjerdestørste marked for økologiske fødevarer, kun overgået af USA, Tyskland og Frankrig. De økologiske varers andel af fødevareforbruget i Kina anslås i dag til at være 1,5 procent.

Det er klart højere end i de to andre lande. For Japan anslås det, at økologiske produkter udgør 0,5 procent af det samlede fødevareforbrug, og i Sydkorea er der tale om samme størrelsesorden.

- I alle tre lande er den økologiske andel af markedet tydeligvis i vækst; men der er tale om nye og umodne markeder, og der skal gøres en indsats for at dyrke dem op. Det gælder især for økologiske fisk og skaldyr, siger Karen Hamann.

Ringe kendskab til økologi

En stor udfordring er, at de asiatiske forbrugere ikke har samme viden om økologi som de europæiske. Ej heller har de samme holistiske opfattelse af begrebet som forbrugerne i vesten, hvor økologi i høj grad opfattes som en samlet løsning på mange problemer; eksempelvis med pesticider i maden, dyrevelfærd og miljø.

- I de tre asiatiske lande, vi har undersøgt, er der mere fokus på enkeltstående elementer som pesticidfri kost eller miljøvenlige indkøb. Der er ikke særlig stor viden om økologisk certificering, og hvad den står for. Det giver nogle særlige udfordringer for kommunikationen om de økologiske produkter, fortæller Karen Hamann.

- Det gælder om at koble økologi til fødevaresikkerhed, som betyder rigtig meget i de asiatiske lande, og hvor vi i Danmark i forvejen er kendt for en meget høj status. Samtidig skal økologi kobles med sensorisk kvalitet, som ikke mindst er et vigtigt parameter, når det gælder fisk og skaldyr. Hvis man kan gøre det, er man godt på vej mod den stærke fortælling, som kan retfærdiggøre merprisen for økologiske produkter, tilføjer hun.

Optimisme er bekræftet
Administrator Malene Aaris fra Bio Aus Dänemark, som har bestilt de tre markedsundersøgelser på vegne af netværkets fiskeproducenter, er blevet bestyrket i sin opfattelse af, at der er potentiale for øget dansk økologisk eksport til Asien. Det samme har hun erfaret gennem Bio Aus Dänemarks aktiviteter i Japan.

- Asiaterne efterspørger smagfulde og sikre produkter af høj kvalitet. Men man skal som eksportør være opmærksom på, at det er klogt at underspille den økologiske certificering, i forhold til hvad man er vant til i Europa. I stedet skal man slå på produkternes høje sikkerhed og velsmagen, forklarer hun.

De tre rapporter vil snart kunne rekvireres gratis ved henvendelse til Bio Aus Dänemark.

BILLEDTEKST:
Fisk og skaldyr fra økologisk akvakultur er blandt de danske økologiske produkter, der er et voksende marked for i Japan, Sydkorea og Kina.


Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Kæmpeprojekt: Her vil To Øl brygge mange øl

Dencon dykker på bundlinjen

Bryggeri køber kæmpestor Orkla-fabrik

Næsten 9.000 besøgte FoodTech

Og prins Joachim fik smagt på mejeriprodukter

Danish Crown giver Kurt Beier otte uger mere

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Nyhedsbrev

Først kun flæskesvær - nu også mejerier og fisk

Jysk foodtech-virksomhed har sågar også kig på slikbranchen

Online Avis Arkiv

Flere fede fotos fra FoodTech

Mennesker, maskiner og mad går op i en højere enhed

Årets danske bryggeri skal findes

22 innovative, konservative, nyskabende og klassiske, danske bryggerier fra hele landet er med i slutfeltet, der kæmper om at blive Årets Danske Bryggeri 2018

Amazon vil sætte skub i online fødevaresalg i Danmark

Ingrediensboss: Det er ikke filantropi – det er penge

1

Døde kakerlakker i bagerbutik

Sun Lolly-producent køber op i Kina

Danæg får bøde for Fitness-æg

Formuleringen er nu fjernet fra hjemmeside

- Hold da op: En robot, der kan skænke øl

Vidt forskellige årsager til, at gæster går på FoodTech

Hartmann vokser på kerneforretningen

Smartbake: Patent giver ro i maven

Erfaren produktionschef i spidsen for ny produktion

Smartbake har samlet al produktion i Hasselager, så udviklere og bagere kan gå klos op ad hinanden

Billedserie: FoodTech er i gang

Se Food Supplys stemningsbilleder

Her er årets vinder-mejerier

Lige i plet, lige i skabet og op i en højere enhed

Sjællandere fik pris for ny, spændende filtrering

FoodTech Award gik til lille firma med perspektivrigt membranprincip

Thise Mejeri rydder (næsten) præmiebordet i mejeridyst

Mejeriet fra Salling vandt fire ud af syv kategorier til International Food Contest

Brød-iværksætter spejder mod udlandet

Efter bare halvandet år på det danske marked lufter bageropkomlingen Smartbake ambitioner om at kopiere sin succesopskrift til udlandet

Lær mere om fødevaretrends på Foodtech

Ny markeds-undersøgelse om miljørigtig hygiejne

1

Frugt og grønt er fyldt med pesticidrester

Dagrofa bøvler med plastik i cheddarposer

Lantmännen køber australsk bageri

Hanegal dropper aluminium i postejbakken

Fryseeksperter får nyt navn

Foodtech
Stort messeprogram giver optimisme i Herning

Varm sommer gav Carlsberg solidt salg

TekniClean solgt til finsk koncern

Slut med vegansk danser-restaurant

Rigmand er købt ud af juicefirma

Krisestab skal reagere hurtigt på fødevarekriser

Se alle Medlemmernes egne nyheder

En kunde på Færøerne manglede et farvebånd, til en over 20 år gammel printer

INOXPA siger tak for besøget på FoodTech 2018

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Hewikut afholder reception i nye lokaler

Invitation til seminar om 3D - laserscanning

Korrosionsbeskyttelse og to-trins-keglehjulsgear

Automatiseringsbølgen ruller lige nu ind over e-handelen

Undgå dyre og forstyrende driftstop

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Kontorrobotterne indtager dine processer – vær på forkant med fremtiden nu

Fødevareegnet rengøringsløsning til pakkeafdeling hos brødproducent

Mobile salgsboder til København Zoo

Designet til rummet

De bedste fødevarer og produkter hyldes på FoodTech

Se verdensnyhed på FoodTech messen!

ZF Danmark leverer Planetgear i høj kvalitet

Buet glas til mange formål, i høj kvalitet

Lejer til robotapplikationer fra Nomo

Fibox’ standardproduktudvalg udgør mere end 1000 forskellige løsninger

Gummipakninger og tætninger til alle formål

Marton Gazelle som er den 4 på stribe er kommet i hus ved Process Engineeri...

Din logistik specialist i Danmark

Vil din fødevarevirksomhed eksportere til det globale madmarked?

Nyt samarbejde med Danmarks førende bagerikoncern om teknologisk hygiejneko...

MultiAir leverer filtersystem til Bording Fronts A/S

Send til en kollega

0.282