Østlige øko-markeder har potentiale

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Rapporter: Masser af grokraft i Kina, Sydkorea og Japan

Der er potentiale for større dansk økologisk eksport til de tre mest købestærke asiatiske lande. Men virksomhederne skal løse en del udfordringer for at trænge ind på de tre markeder, viser ny undersøgelse.

Sammenlignet med de mere modne markeder for økologiske fødevarer i Danmark og andre vestlige lande er øko-markederne i Kina, Sydkorea og Japan endnu kun på spirestadiet. Men der er grokraft i spirerne, øko-salget bliver så småt større år for år i alle tre lande, og dermed åbner sig nye muligheder for danske virksomheder, som vil satse de nødvendige ressourcer på et asiatisk eksporteventyr.

Det gælder også for fisk og skaldyr; en varegruppe som generelt står stærkt i de tre lande, men hvor økologi-andelen indtil nu har været ganske beskeden.

Det viser tre rapporter, som Karen Hamann fra IFAU Instituttet for Fødevarestudier & Agroindustriel Udvikling har udarbejdet for netværket Bio Aus Dänemark.
Rapporterne handler specifikt om afsætningspotentialet for økologiske fisk og skaldyr i de tre lande, men mange af konklusionerne gælder også for de økologiske markeder i landene generelt.

Kina er stort øko-marked

Størst vækst i det økologiske salg er der i Kina, som på grund af sin enorme befolkning og den voksende købestærke middelklasse er verdens fjerdestørste marked for økologiske fødevarer, kun overgået af USA, Tyskland og Frankrig. De økologiske varers andel af fødevareforbruget i Kina anslås i dag til at være 1,5 procent.

Det er klart højere end i de to andre lande. For Japan anslås det, at økologiske produkter udgør 0,5 procent af det samlede fødevareforbrug, og i Sydkorea er der tale om samme størrelsesorden.

- I alle tre lande er den økologiske andel af markedet tydeligvis i vækst; men der er tale om nye og umodne markeder, og der skal gøres en indsats for at dyrke dem op. Det gælder især for økologiske fisk og skaldyr, siger Karen Hamann.

Ringe kendskab til økologi

En stor udfordring er, at de asiatiske forbrugere ikke har samme viden om økologi som de europæiske. Ej heller har de samme holistiske opfattelse af begrebet som forbrugerne i vesten, hvor økologi i høj grad opfattes som en samlet løsning på mange problemer; eksempelvis med pesticider i maden, dyrevelfærd og miljø.

- I de tre asiatiske lande, vi har undersøgt, er der mere fokus på enkeltstående elementer som pesticidfri kost eller miljøvenlige indkøb. Der er ikke særlig stor viden om økologisk certificering, og hvad den står for. Det giver nogle særlige udfordringer for kommunikationen om de økologiske produkter, fortæller Karen Hamann.

- Det gælder om at koble økologi til fødevaresikkerhed, som betyder rigtig meget i de asiatiske lande, og hvor vi i Danmark i forvejen er kendt for en meget høj status. Samtidig skal økologi kobles med sensorisk kvalitet, som ikke mindst er et vigtigt parameter, når det gælder fisk og skaldyr. Hvis man kan gøre det, er man godt på vej mod den stærke fortælling, som kan retfærdiggøre merprisen for økologiske produkter, tilføjer hun.

Optimisme er bekræftet
Administrator Malene Aaris fra Bio Aus Dänemark, som har bestilt de tre markedsundersøgelser på vegne af netværkets fiskeproducenter, er blevet bestyrket i sin opfattelse af, at der er potentiale for øget dansk økologisk eksport til Asien. Det samme har hun erfaret gennem Bio Aus Dänemarks aktiviteter i Japan.

- Asiaterne efterspørger smagfulde og sikre produkter af høj kvalitet. Men man skal som eksportør være opmærksom på, at det er klogt at underspille den økologiske certificering, i forhold til hvad man er vant til i Europa. I stedet skal man slå på produkternes høje sikkerhed og velsmagen, forklarer hun.

De tre rapporter vil snart kunne rekvireres gratis ved henvendelse til Bio Aus Dänemark.

BILLEDTEKST:
Fisk og skaldyr fra økologisk akvakultur er blandt de danske økologiske produkter, der er et voksende marked for i Japan, Sydkorea og Kina.


Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Defco med nyt millionminus

Men nu er der lagt op til sorte tal, mener ledelsen, som gør klar til at flytte

Burgerkæde overtager ikonisk restaurant

- Jeg tror bare, at de fandt et sted, som de bare vil have

Klumme: - Fremtidens mad skal redde verden

Lettelse på Danish Crown-slagteri i Sæby: Ingen svinepest

Endelig - nu forsvinder nedbrændt slagteri

Øl med hash: Carlsberg ser tiden an

Nyhedsbrev

Bolchemaskiner ... de skal helst være gamle

Ægteparret bag Bolcheriets tre afdelinger er konstant på udkig efter gamle englændere

Online Avis Arkiv

De sagde nej til Magasin, men ja til Onkel Thomas

Bolcheriet er "kommet til" at lave meget om i Svaneke

Logobolcher er et kæmpehit

Audi, BMW og Mærsk blandt Bolcheriets kunder

Over 75 tons “grimme” tomater er reddet

Nordjyde har opfundet en ny spiseæske

Farvel til alufolie til fastfood

Fødevarekonference sætter fokus på bæredygtig udvikling

Mere dansk mad på vej til Japan

Minister: Iværksættere løber fra regningen

Erhvervsminister Rasmus Jarlov er klar til at skrotte de såkaldte iværksætterselskaber, som kan stiftes for 1 krone

Coca-Cola undersøger muligheder for cannabis-drik

Løgismose Meyers fyrer topchefen

Tørk Furhauges resultater ikke gode nok, mener bestyrelsen

Sjællandsk bryghus truet af fallit

Kaffekæden Riccos udskyder udlandsplaner

Vestfrost skal have ny direktør

Ny teknologi skaber bedre fødevaresikkerhed

Ugens grin: En rigtig sælger

Succesfuld chokolademager udvider med fabrik i Aarhus

Innovationskonkurrence vender tilbage til FoodTech

Karen Hækkerup stopper i Landbrug & Fødevarer

Karen Hækkerup stopper som administrerende direktør i Landbrug & Fødevarer efter fire år på posten

Mærsk investerer i mindre madspild

Ny metode opdager flere salmonellaudbrud

Udskældte Daka får lov til at udvide

Mug får Orkla Foods til at tilbagekalde læskedrik

Kødbollemaskine og isvandsbank sikrer høj effektivitet

Ølbryggere vil også sælge "verdens reneste vand"

Bisca har problemer med chokoladekage

Danmark mod Madspild har vokseværk

Food Supply Magazine er udkommet

Hartmann ansætter ny finansdirektør

Skyder millioner i sensorfirma igen, igen

Industriens køb af teknisk assistance eksploderer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Agromek Student Challenge 2018

Slip for besværet med flere leverandører til ventilationsløsninger - MultiAir sørger for alt

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Eftertragtet innovationskonkurrence vender tilbage til FoodTech

Har du den rigtige olie?

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

Endnu en ERIKKILA SPARTAN traverskran er leveret til en kunde

RoboFood – Bliv klogere på robotter og automatisering til fødevareindustrien

Hør godt efter her …

Process Engineering A/S er blevet certificeret!

ZF Danmark fører NIDEC Shimpo

Seminar om effektiv og sikker datahåndtering d. 2/10 hos IDA

Westrup A/S i Slagelse har fået forvandlet lagerplads til stort modulopbygget værkførerkontor

Den intelligente rottefælde

HN Group A/S tager ansvar og uddanner lærlinge

Uhing EasyLock ® - Manicus Teknik

EUs afhængighed af russisk gas skaber bekymring

Mave & Hjerte er vejen til innovation hos Peter Larsen Kaffe

Kursus: IATF 16949:2016 Specialist (dansk)

Ejerskifte i Lisco Analytical Juli 2018

Ny støjsvag robust olie-fri OF302-25BQ2 JUN-AIR kompressor

Opførelse af nyt frysehus på Aarhus Havn

PALOMAT® udvider marketingteamet

Fordelene ved hele kyllinger

Automatik 2018 bød på masser af nærvær, relationer og ny viden

Send til en kollega

0.241