23948sdkhjf

Østlige øko-markeder har potentiale

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Rapporter: Masser af grokraft i Kina, Sydkorea og Japan

Der er potentiale for større dansk økologisk eksport til de tre mest købestærke asiatiske lande. Men virksomhederne skal løse en del udfordringer for at trænge ind på de tre markeder, viser ny undersøgelse.

Sammenlignet med de mere modne markeder for økologiske fødevarer i Danmark og andre vestlige lande er øko-markederne i Kina, Sydkorea og Japan endnu kun på spirestadiet. Men der er grokraft i spirerne, øko-salget bliver så småt større år for år i alle tre lande, og dermed åbner sig nye muligheder for danske virksomheder, som vil satse de nødvendige ressourcer på et asiatisk eksporteventyr.

Det gælder også for fisk og skaldyr; en varegruppe som generelt står stærkt i de tre lande, men hvor økologi-andelen indtil nu har været ganske beskeden.

Det viser tre rapporter, som Karen Hamann fra IFAU Instituttet for Fødevarestudier & Agroindustriel Udvikling har udarbejdet for netværket Bio Aus Dänemark.
Rapporterne handler specifikt om afsætningspotentialet for økologiske fisk og skaldyr i de tre lande, men mange af konklusionerne gælder også for de økologiske markeder i landene generelt.

Kina er stort øko-marked

Størst vækst i det økologiske salg er der i Kina, som på grund af sin enorme befolkning og den voksende købestærke middelklasse er verdens fjerdestørste marked for økologiske fødevarer, kun overgået af USA, Tyskland og Frankrig. De økologiske varers andel af fødevareforbruget i Kina anslås i dag til at være 1,5 procent.

Det er klart højere end i de to andre lande. For Japan anslås det, at økologiske produkter udgør 0,5 procent af det samlede fødevareforbrug, og i Sydkorea er der tale om samme størrelsesorden.

- I alle tre lande er den økologiske andel af markedet tydeligvis i vækst; men der er tale om nye og umodne markeder, og der skal gøres en indsats for at dyrke dem op. Det gælder især for økologiske fisk og skaldyr, siger Karen Hamann.

Ringe kendskab til økologi

En stor udfordring er, at de asiatiske forbrugere ikke har samme viden om økologi som de europæiske. Ej heller har de samme holistiske opfattelse af begrebet som forbrugerne i vesten, hvor økologi i høj grad opfattes som en samlet løsning på mange problemer; eksempelvis med pesticider i maden, dyrevelfærd og miljø.

- I de tre asiatiske lande, vi har undersøgt, er der mere fokus på enkeltstående elementer som pesticidfri kost eller miljøvenlige indkøb. Der er ikke særlig stor viden om økologisk certificering, og hvad den står for. Det giver nogle særlige udfordringer for kommunikationen om de økologiske produkter, fortæller Karen Hamann.

- Det gælder om at koble økologi til fødevaresikkerhed, som betyder rigtig meget i de asiatiske lande, og hvor vi i Danmark i forvejen er kendt for en meget høj status. Samtidig skal økologi kobles med sensorisk kvalitet, som ikke mindst er et vigtigt parameter, når det gælder fisk og skaldyr. Hvis man kan gøre det, er man godt på vej mod den stærke fortælling, som kan retfærdiggøre merprisen for økologiske produkter, tilføjer hun.

Optimisme er bekræftet
Administrator Malene Aaris fra Bio Aus Dänemark, som har bestilt de tre markedsundersøgelser på vegne af netværkets fiskeproducenter, er blevet bestyrket i sin opfattelse af, at der er potentiale for øget dansk økologisk eksport til Asien. Det samme har hun erfaret gennem Bio Aus Dänemarks aktiviteter i Japan.

- Asiaterne efterspørger smagfulde og sikre produkter af høj kvalitet. Men man skal som eksportør være opmærksom på, at det er klogt at underspille den økologiske certificering, i forhold til hvad man er vant til i Europa. I stedet skal man slå på produkternes høje sikkerhed og velsmagen, forklarer hun.

De tre rapporter vil snart kunne rekvireres gratis ved henvendelse til Bio Aus Dänemark.

BILLEDTEKST:
Fisk og skaldyr fra økologisk akvakultur er blandt de danske økologiske produkter, der er et voksende marked for i Japan, Sydkorea og Kina.
Hold dig opdateret med Food Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

De laver vand om til vegansk ost

Flere drikker Coca-Cola: Overskuddet stryger i vejret

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Tican vil hyre 50 ekstra medarbejdere

Flere grise og mere afsætning i Asien

Fastfoodkæde dømt for diskrimination

Restauratør venter bare på at gå konkurs

Nyhedsbrev

300 nye produkter på Lidls hylder

Online Avis Arkiv

Tefcold: Vi er totalt ukendte i Danmark

Lille bryghus flytter for at vokse sig meget større

Nestlé omsatte for 600 milliarder i 2018

Danmark er verdensmestre i forbrug af økologisk mad

Danmark udbygger sit forspring som landet med størst økologisk markedsandel, viser nye globale økotal

Dyrere øl sender Heinekens salg i vejret

Hollandske Heineken, der er verdens næststørste bryggeri, havde fremgang i alle verdens regioner i 2018

Kampen om højtuddannede tager til

DK-Foods fortsætter med at skovle millioner ind

Rekordindtjening i forlænget regnskabsår efter salg til Tulip

Sådan er fødevarebranchen markant ændret om fem år

IBM har kigget i krystalkuglen

Naturli' Foods på vej med 10 nye produkter i år

Joe & The Juices stifter stopper

Kaspar Basse afløses af sin næstkommanderende

Ejerledelse til salg: Få tiden på din side

Hanegal-stiftere vil bygge ny fabrik til 25 millioner

Den skal fremstille økologiske planteproteiner

Verden er vild med dansk økologi

Webseere kan være med i et sanseforsøg

Succes: Cateringfirma overtager igen en kantine

Ny formue klar til Too Good To Go

Bryghus gør klar til at flytte

Fødevarepriser trækker dansk prisniveau op

Coop glad for emballage-stramning

DM i Skills skal tilbage til København

Tenax tilbagekalder sild

Spørg om jura: Skal arbejdsgiver betale behandling af diskusprolaps?

Ejerledelse til salg: Slip roret før du slipper virksomheden

Ejerledelse til salg: En udfordring, der ikke kommer igen

Rugbrød i comeback: - Utroligt, at der skulle en shitstorm til

Small Batch Brewery bliver større

Danmark får et feta-rap over nallerne

Wefood fordoblede omsætningen

1

Coop skifter kødbakkerne ud med genbrugsplast

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Slangepumpe fra Axflow gør rensningsanlæg mere effektivt

Branson lancerer en ny generation af ultralydssvejsere

Fiberlasere fra IP Maskiner A/S

Vi redder dit liv med sikkerhed

Mød PALOMAT® på LogiMAT 2019

EFSEN er nomineret til ICE Awards 2019 - Stem på den banebrydende teknologi ICAD®

Energiforbrug reduceres markant med softstarter fra SMC

PCSCHEMATIC Automation: Avanceret kursus (27/2-28/2 2019)

Eksplosionsikret stik og udtag fra Marechal

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

Dansk Procesventilation har installeret fødevareegnet rengøringsløsning hos brødproducent

Har du husket dit LOGIN?

Flere hundrede liters Adblue tanke

Dorner er blevet UR+ Partner

Emballage med Valentins-budskab

Flemming fejrer 25 år som »Brandmand« i EL:CON

Tørtløbende klovakuumteknologi som effektiv basis ved produktionen af folie

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Konkurrence for studerende: Hvad er din vildeste idé til fremtidens grønne smart-cities?

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Uden sammenligning – markedets mest fleksible flaskerejser

Kom på besøg hos Gravlund Industrigummi A/S

Lenze servomotorer og motion control i fuldautomatisk produktion af teglste...

JUMO dTRANS T08 xx - Temperaturtransmitter Slim line serie 6 mm

Lad os introducere ICAD® til UV LED på ICE Europe den 12 – 14 marts

Send til en kollega

0.189