Østlige øko-markeder har potentiale

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Rapporter: Masser af grokraft i Kina, Sydkorea og Japan

Der er potentiale for større dansk økologisk eksport til de tre mest købestærke asiatiske lande. Men virksomhederne skal løse en del udfordringer for at trænge ind på de tre markeder, viser ny undersøgelse.

Sammenlignet med de mere modne markeder for økologiske fødevarer i Danmark og andre vestlige lande er øko-markederne i Kina, Sydkorea og Japan endnu kun på spirestadiet. Men der er grokraft i spirerne, øko-salget bliver så småt større år for år i alle tre lande, og dermed åbner sig nye muligheder for danske virksomheder, som vil satse de nødvendige ressourcer på et asiatisk eksporteventyr.

Det gælder også for fisk og skaldyr; en varegruppe som generelt står stærkt i de tre lande, men hvor økologi-andelen indtil nu har været ganske beskeden.

Det viser tre rapporter, som Karen Hamann fra IFAU Instituttet for Fødevarestudier & Agroindustriel Udvikling har udarbejdet for netværket Bio Aus Dänemark.
Rapporterne handler specifikt om afsætningspotentialet for økologiske fisk og skaldyr i de tre lande, men mange af konklusionerne gælder også for de økologiske markeder i landene generelt.

Kina er stort øko-marked

Størst vækst i det økologiske salg er der i Kina, som på grund af sin enorme befolkning og den voksende købestærke middelklasse er verdens fjerdestørste marked for økologiske fødevarer, kun overgået af USA, Tyskland og Frankrig. De økologiske varers andel af fødevareforbruget i Kina anslås i dag til at være 1,5 procent.

Det er klart højere end i de to andre lande. For Japan anslås det, at økologiske produkter udgør 0,5 procent af det samlede fødevareforbrug, og i Sydkorea er der tale om samme størrelsesorden.

- I alle tre lande er den økologiske andel af markedet tydeligvis i vækst; men der er tale om nye og umodne markeder, og der skal gøres en indsats for at dyrke dem op. Det gælder især for økologiske fisk og skaldyr, siger Karen Hamann.

Ringe kendskab til økologi

En stor udfordring er, at de asiatiske forbrugere ikke har samme viden om økologi som de europæiske. Ej heller har de samme holistiske opfattelse af begrebet som forbrugerne i vesten, hvor økologi i høj grad opfattes som en samlet løsning på mange problemer; eksempelvis med pesticider i maden, dyrevelfærd og miljø.

- I de tre asiatiske lande, vi har undersøgt, er der mere fokus på enkeltstående elementer som pesticidfri kost eller miljøvenlige indkøb. Der er ikke særlig stor viden om økologisk certificering, og hvad den står for. Det giver nogle særlige udfordringer for kommunikationen om de økologiske produkter, fortæller Karen Hamann.

- Det gælder om at koble økologi til fødevaresikkerhed, som betyder rigtig meget i de asiatiske lande, og hvor vi i Danmark i forvejen er kendt for en meget høj status. Samtidig skal økologi kobles med sensorisk kvalitet, som ikke mindst er et vigtigt parameter, når det gælder fisk og skaldyr. Hvis man kan gøre det, er man godt på vej mod den stærke fortælling, som kan retfærdiggøre merprisen for økologiske produkter, tilføjer hun.

Optimisme er bekræftet
Administrator Malene Aaris fra Bio Aus Dänemark, som har bestilt de tre markedsundersøgelser på vegne af netværkets fiskeproducenter, er blevet bestyrket i sin opfattelse af, at der er potentiale for øget dansk økologisk eksport til Asien. Det samme har hun erfaret gennem Bio Aus Dänemarks aktiviteter i Japan.

- Asiaterne efterspørger smagfulde og sikre produkter af høj kvalitet. Men man skal som eksportør være opmærksom på, at det er klogt at underspille den økologiske certificering, i forhold til hvad man er vant til i Europa. I stedet skal man slå på produkternes høje sikkerhed og velsmagen, forklarer hun.

De tre rapporter vil snart kunne rekvireres gratis ved henvendelse til Bio Aus Dänemark.

BILLEDTEKST:
Fisk og skaldyr fra økologisk akvakultur er blandt de danske økologiske produkter, der er et voksende marked for i Japan, Sydkorea og Kina.


Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Frysekoks tæt på at tage livet af Coldstar

Vejle-virksomheden mistede 90 millioner kroner

Nordic Sugar ramt af strejke

Brüel-direktør stopper - der er brug for en anden

- Det er dybest set, fordi vi har medvind på cykelstien

2

Lasagne-Uber: Nu må vi sælge mad til hinanden

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Nyhedsbrev

Kassen er tom hos juicefirmaet Seimei

Ejer Allan Feldt har fyret halvdelen af medarbejderne

Langenæs Bageriet med nyt millionunderskud

Ny emballage: Nu kan man lugte fødevaren, før man køber

Erhvervsminister bliver ny direktør for Dansk Erhverv

Advarsel: Listeria i løgpølse fra Slagter Munch

Mosteri har mistet hele kapitalen

Dansk restaurant igen kåret som den 19.-bedste i verden

Forbud mod transfedt i dansk mad virker

Toms ramt af metalstykker i lakrids

Fisker scorede kassen på populære sild

Rejsegilde: Carlsberg støbte bajere ned i fundamentet

Nyt hovedsæde bliver 15.585 kvadratmeter stort og forbindes direkte til Carlsberg Laboratorium under jorden

Ny koncernchef i Dagrofa

Nuværende Arla-direktør skal være topchef

Adival har vokseværk

Travlhed kræver ekstra kvadratmeter til fabrikken i Billund.

Mash opruster med bistrokoncept

Ikonisk københavner-restaurant bliver ”bistroficeret” i Tyskland.

Efter 15 år: Nu får kornet sit eget hus

Muggen mousse: Kæde trækker dessert tilbage

Meyer tidoblede (næsten) underskuddet i 2017

Opkøb påvirker regnskab hos Det Danske Madhus

Omsætningen steg, mens indtjeningen faldt i 2017

Kunder presser McDonald’s til at droppe plastiksugerør

Pas på plast i Party-pølserne

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Passioneret ismand skummer fløden på vegansk satsning

Østlige øko-markeder har potentiale

Mere udstyr til de små bryggerier

Ledigheden helt i bund blandt mejeriledere

Kaffekæde koster rigmand kassen

Thisted Bryghus lancerer VM-øl til danske fodboldfans

Rekordsalg: Danskerne hungrer efter kammerjunkere

Dragsbæk dalede i top og bund

Tidligere slikdirektør skal nu styre madaffald

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Innovationspris til SEEPEX - digital pumpe får pris på ACHEMA 2018.

SMC D certificerer færøsk installatør med speciale i industriel automation

Den nye glasblæsningskabine hos Scan Bejds Steel A/S

Nye kabeltromler til fagfolk og seriøse gør-det-selv'ere

Forstår kundernes behov gennem tæt samarbejde

Brugervenligt og fleksibelt kamerasystem til lokalisering af emner

Frederik er udlært elektriker hos EL:CON i Grenaa

AF Packaging Solutions

Udskæring af kage - Salicath ApS

JOBOPSLAG: Bliv handelselev hos Fyns Kran Udstyr A/S (Odense)

Beskyttelsesdørsystemet PSENmlock - nu med flugtvejsoplåsning og serieforbindelse

Smart solcellelampe er den perfekte ledsager til udeliv og arbejde væk fra el-nettet

RS Components tilbyder datasikkerhedsprodukter, der kan hjælpe virksomheder med GDPR

Ny rapport: Standarder øger nordisk produktivitet og BNP

Uglvig og Skelmose samler tropperne i et selskab - Skelmose

teknatex ApS har stor succes med salg af perma STAR smøreenheder

Kom til julegavemesse ved Mogens Daarbak A/S

Bowitek åbner afdeling i Randers

Dyser hjælper luften ned i opholdszonen

Nyhed. Vectron IP66 frekvensomformer

Få CT scannet dine emner hos Zebicon

Maskinsikkerhed: Få hjælp til valg af produkter!

Savner du et miljøvenligt alternativ indenfor smøremidler og korrosionsbesk...

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Nomo - En del til den rigtige løsning! - Alt i lejer

Send til en kollega

0.22