23948sdkhjf

Hjælp til grøn detailhandel

En ny hjemmeside giver butiksejere overblik over ecodesign-krav, markedsføring af grønne produkter og ideer til hvordan man får kunderne til at vælge de grønne produkter.
- Detailhandelen er bindeleddet mellem leverandører og kunder. Derfor er det afgørende at give detailhandelen mulighed for at komme med på den grønne bølge, så de kan påvirke produktionen af de produkter, der skal på hylderne, og så de kan påvirke kundernes valg ved at fremhæve de mest miljøvenlige produkter, siger miljøminister Karen Ellemann om den ny hjemmeside.

Formålet er at få detailhandelen til at tænke grønne løsninger ind i egen butik både i forhold til leverandører og kunder. Derfor indeholder siden bl.a. cases fra hele norden og inspirerende idéer til, hvordan butikkerne kan arbejde med bæredygtighed.

Èn af mulighederne for at profilere sig som grøn butik er fx at miljømærke sin butik gennem det nordiske miljømærke Svanen.

Bedre salg og lavere omkostninger
Samtidig fremhæver hjemmesiden de mange fordele ved at give sin butik en grøn profil. F.eks. lavere omkostninger til energi- og affaldshåndtering og et forbedret image, der kan ses på bundlinjen:

- Det skal ikke være svært at hoppe med på den grønne bølge. Indtil nu har det måske virket uoverskueligt for mange butikker at komme i gang, men med den nye hjemmeside giver vi en masse inspiration og nogle helt konkrete ideer og redskaber til at blive grønnere, siger Karen Ellemann.

Projektet er finansieret af Nordisk Ministerråd og gennemføres af Miljøstyrelsen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094