23948sdkhjf

Klumme: Kan man designe sig til vækst?

Vil du skabe innovation og nye forretningsmuligheder i din virksomhed? Design kan vise dig vejen frem. Men hvordan kan danske fødevarevirksomheder bruge design?
Af Merete Brunander, Design- og Innovationsdirektør i Dansk Design Center

Inden for de seneste år har designbegrebet udviklet sig markant, og i dag handler design om innovation, brugervenlighed, branding og visuel identitet, elementer som netop fødevarevirksomheder kan profitere af at bringe i spil. I dagens kamp om pladserne på supermarkedets hylder kan et stærkt brand give kunderne en totaloplevelse og tilføje varen netop den ekstra værdi, der skal til for at adskille produktet fra konkurrenternes.

Det unikke design kan øge salget af en vare, og derfor er logo, brand og designlinje lige så vigtigt som produktets kvalitet. Alligevel føler mange danske fødevarevirksomheder, at design ikke har noget med dem at gøre.

Design er et redskab til vækst
I den danske fødevarebranche er der stort og uudnyttet designmæssigt potentiale. Selv om fødevareindustrien ikke har en lang designtradition som f.eks. møbel- og interiørbranchen kan det i høj grad gavne fødevarevirksomheder at kaste sig ud i arbejdet med design. Det fører til produktinnovation, nye forretningsmuligheder og vækst.

Lille virksomhed med store ambitioner
Den lille virksomhed Skærtoft Mølle, der leverer friskmalet, økologisk mel til detailhandlen, er et godt eksempel på, at det betaler sig at tage springet og satse på design. I 2003 tog de fat på arbejdet med at integrere design i produktudvikling og forretningsstrategi, og er nu en virksomhed i rivende vækst. Skærtoft Mølle er gået fra en årsproduktion på 40 ton i 2004 til en årsproduktion på 600 ton i 2010. På trods af finanskrisen kunne virksomheden i 2008 alligevel præsentere en vækstrate på over 70% og i 2009 på godt 60%.

Designerne Tobias Røder og Stine Skytte fra designfirmaet MEGA har hjulpet Skærtoft Mølle til at stille skarpt på den værdi, virksomheden tilbyder deres kunder. De har opbygget et stærkt brand og en skarp profil, der har banet vejen til de eftertragtede pladser på supermarkedernes hylder.

Der er skabt et sammenhængende emballagedesign, der har fokus på indholdets kvalitet, og bevidst lægger sig op af en trend blandt forbrugere, der peger på værdien af gode råvarer, nærhed og ægthed. Endvidere er design tænkt ind i hele forretningsstrategien med det formål at få udvikling, teknologi, form, produktion og salg til at gå op i en højere enhed.

Arbejdet med design har med andre ord skabt ikke bare et gennemført emballagedesign for Skærtoft Mølle, men også et stærkt fundament for forretningen, en god position på markedet og en sammenhængende kundeoplevelse.
Hvad er strategisk design?
Når vi i Dansk Design Center anbefaler danske fødevarevirksomheder at bruge design, så handler det netop om, at design bliver en integreret del af en virksomheds samlede strategi. Det største vækstpotentiale ligger nemlig i den strategiske brug af design, hvor design tænkes ind i alle led af virksomheden.

En virksomhed, som bruger design strategisk, er i stand til at udnytte sit maksimale potentiale inden for nytænkning og innovation og på den måde skabe vækst. En undersøgelse fra Erhvervs- og Byggestyrelsen viser fx. at virksomheder, der anvender design som en integreret del af innovations- og forretningsprocessen, har højere værditilvækst end virksomheder, der kun bruger design til at tilføre en sidste finish til produktet.

Få ny viden
Dansk Design Center afholder løbende programmet ”Design BOOST”, der tilbyder virksomheder viden om, hvordan design kan bruges til at skabe værdi i virksomheden.

Dansk Design Center gennemførte ”Design BOOST” for fødevarenetværket VIVENTES i efteråret 2010, og har opnået gode resultater gennem arbejdet med design i forhold til netop denne branches specifikke udfordringer.

Hvis du ønsker afklaring på din virksomheds designpotentialer, eller vil høre mere om programmet ”Design BOOST”, kan du kontakte:

Charlotte Høgh Andersen, Projektleder i Dansk Design Center på can@ddc.dk eller tel. +45 33693317

Kilde: Dansk Design Center

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.099