Allerede populær i store virksomheder
”Red dot” prik gives til udvalgte virksomheder, der har bidraget med nytænkning og kreativitet i industrielt design. - Vi er stolte af prisen og glæder os over, at den understøtter vores kernevision, nemlig at kombinere design med bæredygtighed og god brugeroplevelse, fortæller en af stifterne bag Retap, ingeniør Lars Brøndum Petersen. Retap-flasken er udviklet som et miljøvenligt alternativ til plast-baserede drikkevandsflasker. Den er fremstillet af det lette, men stærke glasmateriale, som ofte bruges i laboratorier. I modsætning til nogle plastflasker udvikler den ikke skadelige stoffer efter længere tids brug. Flaskens designet kan tilpasses virksomhedens grafiske identitet og forsynes med logo. Efter få måneder på markedet har den allerede fundet vej ind i virksomheder som IBM, TDC og Procter & Gamble. Da Retap-flasken modsat plastflasker kan bruges igen og igen giver den virksomheder mulighed for på en gang at spare penge og efterleve målsætninger om social og miljømæssig ansvarlighed. - I de fleste lande har drikkevandet efterhånden i en lige så høj kvalitet som vand, man køber på plastflasker. Derfor giver det rigtig god mening at udnytte genbrugseffekten i at anvende Retap, siger Lars Brøndum Petersen. Flasken sælges i mere end 10 lande, og Retap oplever stor interesse for design og koncept. I Danmark kan den købes på museet Louisiana og snart i Dansk Design Center. Retap blev stiftet i 2009 af to danske og en svensk iværksætter. Virksomheden har i dag ni ansatte og kontorer i Danmark, Sverige og Tyskland.