23948sdkhjf

- Fremtidens mad skal redde verden

KLUMME: Forbrugerne vil have bæredygtige løsninger, fastslår sociolog og fremtidsforsker Birthe Linddal Jeppesen i denne klumme.
At tænke bæredygtigt er kommet for at blive. Bæredygtighed er en af tidens væsentligste mega-trends. En samfundsudvikling, som man ikke kan, eller bør, vige uden om, hvis man vil være blandt de forreste og mest velrespekterede firmaer i fremtiden.

Kort sagt, stadig flere forbrugere tager for givet, at du som virksomhed konstant perfektionerer dit produkt og dets værdikæde, så det ud over at levere på de primære parametre også leverer til bæredygtigheden.

FN har med sine verdensmål fra 2015 i den grad sat skub i bestræbelserne på, at skabe en mere bæredygtig verden. Og med de 17 verdensmål, der favner alt fra bekæmpelse af fattigdom, over ligestilling, til uddannelse, stærke lokalmiljøer og ikke mindst klimaindsats og grønnere løsninger for miljøets skyld, synes bæredygtigheds-dagsordenen i den grad uundgåelig for alle. Og hvor man tidligere nok primært har haft en forståelse af begrebet bæredygtighed som noget, der mest handlede om miljø og klimaspørgsmål, har nutidens bæredygtighedsbestræbelser et bredere sigte - om end den grønne dagsorden stadig fylder meget.

Bæredygtighed handler om en forståelse for helheden og det samspil, helheden udgøres af. Det handler om en forståelse af, at hvert enkelt verdensmål er en vigtig brik i det store puslespil mod en bedre verden. Selv en lille indsats vil i samspil med andre små indsatser gøre en stor forskel. Det ene forudsætter det andet.

Forbrugerne vil have bæredygtige løsninger
Det voksende fokus på bæredygtighed har i den grad også ramt fødevarebranchen. De første mange år som politiske og lovmæssige krav til branchen. Krav og lovgivning, som sjældent var elsket. Alt mens nutidens bæredygtighedsbestræbelser heldigvis oftere kommer fra virksomhederne selv. Hvis de da ikke ligefrem ”tvinges” frem, fra den voksende gruppe af fremsynede forbrugere som synes, at det kun kan gå for langsomt med at sætte en mere bæredygtig dagsorden i værk. Sværere er det jo heller ikke, hvis man magtede at hæve ambitionerne en smule og ville lidt mere.

At tænke bæredygtighed ind i hele produktcyklus, og ikke mindst i relationen til forbrugerne, er derfor mere populært end nogensinde før. Nøjagtig som at bæredygtigheden meget vel kan blive det altafgørende nøgleparameter, som sælger og differentierer produktet i fremtiden.

Fremtidens samfund, såvel som en stadigt voksende gruppe af nutidens forbrugere, ønsker sig nemlig systemer, løsninger og produkter, som er bæredygtige, og ikke mindst produceret grønt og miljømæssigt forsvarligt.

Kort sagt, forbrugeren efterspørger i den grad produkter, som kan levere til opfyldelse af verdensmålene. Det kan for eksempel være fødevarer emballeret i organisk materiale, mælkeprotein eller ”naturlige” svampe som vokser, omdannes, formes og som kan komposteres lokalt. Det kan være vegansk vaniljeis, hvor koens CO2-udledning jo ikke længere finder sted, fordi den er vegansk. Vaniljeis, hvor man samtidig har sikret vaniljebonden og dennes ansatte ordentlige vilkår i den tredje verden. Det kan være LokalBrugsen, der reducerer madspild og inviterer byens ældre til fællesspisning. Eller bonden, der parkerer sprøjten og erstatter den med mikro-robotter, der kravler rundt blandt kornets aks og eliminerer rævehaler, rejegræs og hvæselhaler.

Vi står på tærsklen til det, der vil blive en radikal og afgørende transformation af produktionsformer, teknologier, logistikløsninger osv. i bestræbelserne på at skabe langt mere bæredygtige produktionssystemer. Det handler om en bedre verden, en grønnere verden. Det handler om en sikring af en sund, grøn og levedygtig planet mange år frem, til glæde for fremtidens generationer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094