23948sdkhjf

Succes forlænger fuldkornskampagne

Efter at have solgt over 72.000 tons produkter med fuldkornslogo sidste år forlænger Fuldkornskompagniet samarbejdet med yderligere 3 år.
Danskerne har taget godt imod det orange fuldkornslogo og fuldkornskampagnen. Fra 29. marts 2010 til 27. marts 2011 er solgt 72.362 tons produkter til en værdi over 1,2 mia. kr. med fuldkornslogoet, alene i dagligvarebutikkerne.

Derfor forlænger Fuldkornspartnerskabet, der står bag kampagnen om at få danskerne til at spise mere fuldkorn, indsatsen med yderligere tre år.

– Fuldkornspartnerskabet er et godt eksempel på, at det virker, når offentlige og private organisationer og virksomheder samarbejder om at øge vores generelle folkesundhed og mindske risikoen for en række livsstils¬sygdomme, siger Fødevareminister Henrik Høegh.

Lanceret langt flere produkter end forventet
Fuldkornspartnerskabets mål om at få mindst 250 produkter med det orange fuldkornslogo på markedet de seneste 12 måneder blev nået allerede i november 2010, og kampagnen omfatter nu i alt 310 produkter med fuldkornslogoet. Oven i dette tal kommer Coop Danmark, Dansk Supermarked og REMA 1000s egne varemærker med fuldkornslogoet, som nu betyder, at der er knap 400 produkter på markedet.

Med flere varer med det orange fuldkornslogo i handelen er det lettere for forbrugerne at leve op til kostrådet om at spise mere fuldkorn.

- Det er overraskende, hvor godt og tillidsfuldt samarbejdet mellem sund¬hedsorganisationerne, Fødevarestyrelsen og de private virksomheder har været, og de flotte resultater betyder, at alle ønsker at forsætte i endnu mindst tre år, siger Niels Brinch-Nielsen, bestyrelsesformand for Fuldkorns-partnerskabet og direktør for Valsemøllen, som er en af de 26 partnere i Fuldkornspartnerskabet.

vil gøre det endnu lettere at vælge fuldkorn
I den nye periode vil partnerskabet arbejde målrettet på at få den gruppe af danskere, der får mindst fuldkorn, til at spise mere, så de også får glæde af fuldkorns de positive effekter.

Blandt de indkøbsansvarlige kvinder med hjemmeboende børn i alderen 0-15 år er kendskabsgraden til fuldkornsprodukterne nu helt oppe på 67%, og ud af denne gruppe tilkendegiver 50 %, at de handler ind efter det orange logo, når der købes ind til husholdningen. I den brede befolkning
er kendskabsgraden til de fuldkornsmærkede produkter nu oppe på 46 %.

– Vi har en vigtig opgave i at få endnu flere til at handle efter det orange fuldkornslogo. Derfor sætter vi endnu større fokus på at fortælle danskerne præcis hvilke goder, de får ved at købe produkter med fuldkornslogoet. Og vi skal også fortælle, hvor mange gode kilder til fuldkorn, der findes, siger Rikke Iben Neess, kampagneleder i Fuldkornspartnerskabet.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078