23948sdkhjf

Naturli' Foods vil nu indtage USA

Dansk plantefars på vej til burgerens hjemland
På under et år er dansk plantefars fra Naturli’ Foods rykket ind i køledisken i supermarkeder i Sverige, Tyskland, England, Østrig, Schweiz, Irland, Australien og New Zealand, og der er indgået aftale med tre andre lande. Næste mål er USA.

- Jeg forventer, at plantefars har taget 10 procent af markedet for hakket oksekød inden for en treårig periode på vores hovedmarkeder. En madrevolution raser globalt, og vi har de grønne fødevarer, som forbrugerne efterspørger. Det er baggrunden for, at vi oplever en enorm interesse for at få vores plantefars i køledisken, siger Henrik Lund, direktør i Naturli Foods.

I januar i år præsenterede Naturli’ Foods danskerne for den 100 procent plantebaserede fars, som var den første af sin slags på verdensplan: En friskproduceret plantefars, som ligger ved siden af hakket oksekød i køledisken, og som ifølge virksomheden kan erstatte hakket oksekød 1 til 1. Plantefarsen var en øjeblikkelig succes, og Naturli' Foods forventer nu, at salget i Danmark i 2018 kommer til at ligge tæt på 800 tons plantefars.

Da Naturli’ Foods introducerede Hakket i Føtex, Netto og Bilka, var forventningen at tage tre procent af markedet for hakket oksekød inden for tre år. Allerede mindre end et år efter nærmer det sig, at Naturli’ har taget en andel på fem procent af salget af hakket oksekød i Salling Groups butikker.

Home of the burger
- Vi fik en modtagelse hos kæder og forbrugere, som man kun tør drømme om, og interessen er bare vokset og vokset globalt. Vi har lavet aftaler i Holland, Spanien og Singapore, og USA er vores næste mål. USA - Home of the burger - er et strategisk vigtigt marked og et klart billede på, at plantebaserede fødevarer i rigtig god kvalitet bare kommer til at vokse og vokse, siger Henrik Lund.

Naturli’ Foods har på et år oplevet en stigning i eksporten på 700 procent og deltager i marts næste år på en stor fødevaremesse i USA, Expo West LA. Fra andre internationale messer ved Henrik Lund og hans medarbejdere, at interessen fra amerikanske kæder er stor med hensyn til at blive forhandler af plantefarsen. Det handler ikke om, hvorvidt der er interesse, men om at finde den eller de kæder, som bedst kan præsentere produktet for amerikanerne, påpeger direktøren.

Siden årsskiftet er der kommet to nye varianter af plantefarsen til i Naturli’-familien. En økologisk variant baseret på kikærter og en variant lavet på baggrund af primært danske ærter.

- Vi udvikler vores nye produkter i Danmark, og det er også her, vi producerer til hele verden. Danmark er et land, som består af meget mere end frikadeller. Hvis det står til Naturli’ Foods, så skal vi selvfølgelig være kendt i hele verden for klimadellen, som er 100 procent plantebaseret, siger Henrik Lund.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094