Forbrugeransvarlighed sætter rekord
Forbrugerne er mere end nogensinde før interesseret i varer, som lever op til kriterier for miljø/økologi, sundhed, klima og etisk handel.
Det viser Coops Ansvarlighedsrapport 2010, som er den anden af slagsen.
Rapporten viser bl.a., at salget af Faitrade mærkede varer er vokset med 20 % i 2010 og 67 % siden 2008. Salget af varer der bærer det nordiske ernæringsmærke, Nøglehullet, er vokset med 13 %. Endeligt er salget af Änglamark-varer, Coops eget mærke for ansvarlighed, øget med 13 % og har nu passeret 700 mio. kr.
Plads til forbedring
Et område, der er i klar forbedring, men hvor der stadig er behov for yderligere forbedringer er forholdene hos leverandører i Fjernøsten.
Her var forholdene i 2009 kun i orden i 3 % af tilfældene. Det er forbedret til godt 11 % i år på basis af 732 kontrolbesøg i løbet af året.