23948sdkhjf

Fleksibel fabrik guld værd for Odense Marcipan

170 forskellige opskrifter på marcipan og 700 varenumre sikrer forsat marcipanproduktion

170 forskellige recepter på marcipan er med til at holde Danmarks største tilbageværende marcipanfabrik konkurrencedygtig.

Efter gennem 10 år at have brændt fingrene på omkostningsfokuseret stordriftsproduktion i Italien frasolgte Odense Marcipan i 2017 sin italienske fabrik Natural Food - og kom ud af året med det bedste resultat nogensinde i form af et overskud før skat på 45 millioner kroner.

En del af forklaringen på det flotte regnskab skal findes i Odense Marcipans yderst fleksible fabrik i Odense. Den forarbejder hvert år 3.000 ton mandler og 5.000 ton sukker til et utal af marcipan- og fondantvariationer

- Hvorfor tjener vi penge? Det er, fordi vi er i stand til at lave rigtig mange varianter af vores produkter og tilpasse dem til de enkelte markeder og de enkelte kunder, forklarer teknisk direktør Christian Ubbesen.

Værdibaseret produktion kalder han det selv. Altså hvor det handler om at tilføre så meget værdi som muligt hele vejen gennem værdikæden - lige fra forædlingen af råvaren til pakningen af det færdige produkt.

- Så det er en helt anderledes forretningsmodel i forhold til den italienske fabrik, som var baseret på lavomkostningsproduktion, siger Christian Ubbesen om den italienske afdeling, som producerede marcipan til det tyske industrimarked - men altså uden nogensinde at blive en rentabel forretning.

Strækbar overtræksmarcipan
Hvor den italienske fabrik var baseret på kontinuerlig produktion efter den samme recept, er fabrikken i Odense baseret på batchproduktion ned til 600 kilo per batch.

Værditilførslen starter med råvaren. Der kan produceres marcipan med forskellige typer mandler, der både kan være konventionelle og økologiske, man kan variere vandindholdet alt efter, om kunden ønsker en hård eller blødere marcipanmasse, man kan variere teksturen på marcipanmassen via særlige stenvalse, der kan tilsættes ekstrafint sukker, hvis der er tale om overtræksmarcipan, ligesom der kan anvendes sheaolie i stedet for palmeolie til fondant, hvilket et voksende antal kunder foretrækker

Og værditilførslen fortsætter i pakkeriet, hvor Odense Marcipan kan variere emballering og pakning i henhold til kundens ønsker - eksempelvis ved at forarbejde overtræksmarcipanen, så massen bliver mere sej og dermed strækbar, når den skal rulles ud.

700 varenumre
I alt bliver det til i omegnen af 700 forskellige varenumre i produktionen. Det giver Odense Marcipan mulighed for at tage en højere pris for varen, men den høje grad af fleksibilitet giver også udfordringer for Christian Ubbesen og hans supply chain-kolleger:

- Det, man bliver udfordret på som produktionsmand, er effektivitet kontra fleksibilitet. Altså hvor meget skal man strække sin fleksibilitet i forhold til at køre et bredt sortiment.

For at balancere de to ting producerer fabrikken til lager, når det gælder mærkevarerne. Resten er ordreproduktion baseret på prognoser fra salgsafdelingen.

- Vi forsøger selvfølgelig at udfordre salg-marketing på, om det nu er nødvendigt med så mange varianter. Ligesom vi forsøger at slå nogle recepter sammen, hvis de lægger tæt op ad hinanden. Det er sådan nogle ting, vi løbende kigger på, lyder det fra Christian Ubbesen.

Vi spiser mindre marcipan
Odense Marcipan, der siden 1990’erne har været ejet af den norske Orkla-koncern, omsatte i 2017 for 469 millioner kroner, hvilket gør virksomheden til en af verdens førende marcipanproducenter.

I 2005 købte Odense Marcipan Bæchs Conditori, en af Danmarks største konditorvirksomheder på frosne kager. Og så sent som i juli i år opkøbte man marmeladeproducenten Igos. Foruden marcipan leverer Odense Marcipan i dag også nougat, dessertsaucer, fondant og chokolade til fire kundesegmenter: Detail, foodservice, bageri og industri.

Salget af marcipan er faktisk for nedadgående, fortæller Christian Ubbesen. Men populære programmer som Den Store Bagedyst har revitaliseret mange danskeres forhold til hjemmebagning.

- Vi oplever helt klart en øget interesse for hjemmebagning. Det er ikke noget, der kan afbøde den samlede nedgang i tonnagerne, men det er med til at holde interessen for vores produkter i live, som den tekniske direktør udtrykker det.

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093