23948sdkhjf

Fleksibel fabrik guld værd for Odense Marcipan

| Af Morten Vittrup Lund | Tip redaktionen om en historie

170 forskellige opskrifter på marcipan og 700 varenumre sikrer forsat marcipanproduktion

170 forskellige recepter på marcipan er med til at holde Danmarks største tilbageværende marcipanfabrik konkurrencedygtig.

Efter gennem 10 år at have brændt fingrene på omkostningsfokuseret stordriftsproduktion i Italien frasolgte Odense Marcipan i 2017 sin italienske fabrik Natural Food - og kom ud af året med det bedste resultat nogensinde i form af et overskud før skat på 45 millioner kroner.



En del af forklaringen på det flotte regnskab skal findes i Odense Marcipans yderst fleksible fabrik i Odense. Den forarbejder hvert år 3.000 ton mandler og 5.000 ton sukker til et utal af marcipan- og fondantvariationer

- Hvorfor tjener vi penge? Det er, fordi vi er i stand til at lave rigtig mange varianter af vores produkter og tilpasse dem til de enkelte markeder og de enkelte kunder, forklarer teknisk direktør Christian Ubbesen.

Værdibaseret produktion kalder han det selv. Altså hvor det handler om at tilføre så meget værdi som muligt hele vejen gennem værdikæden - lige fra forædlingen af råvaren til pakningen af det færdige produkt.

- Så det er en helt anderledes forretningsmodel i forhold til den italienske fabrik, som var baseret på lavomkostningsproduktion, siger Christian Ubbesen om den italienske afdeling, som producerede marcipan til det tyske industrimarked - men altså uden nogensinde at blive en rentabel forretning.

Strækbar overtræksmarcipan
Hvor den italienske fabrik var baseret på kontinuerlig produktion efter den samme recept, er fabrikken i Odense baseret på batchproduktion ned til 600 kilo per batch.

Værditilførslen starter med råvaren. Der kan produceres marcipan med forskellige typer mandler, der både kan være konventionelle og økologiske, man kan variere vandindholdet alt efter, om kunden ønsker en hård eller blødere marcipanmasse, man kan variere teksturen på marcipanmassen via særlige stenvalse, der kan tilsættes ekstrafint sukker, hvis der er tale om overtræksmarcipan, ligesom der kan anvendes sheaolie i stedet for palmeolie til fondant, hvilket et voksende antal kunder foretrækker

Og værditilførslen fortsætter i pakkeriet, hvor Odense Marcipan kan variere emballering og pakning i henhold til kundens ønsker - eksempelvis ved at forarbejde overtræksmarcipanen, så massen bliver mere sej og dermed strækbar, når den skal rulles ud.

700 varenumre
I alt bliver det til i omegnen af 700 forskellige varenumre i produktionen. Det giver Odense Marcipan mulighed for at tage en højere pris for varen, men den høje grad af fleksibilitet giver også udfordringer for Christian Ubbesen og hans supply chain-kolleger:

- Det, man bliver udfordret på som produktionsmand, er effektivitet kontra fleksibilitet. Altså hvor meget skal man strække sin fleksibilitet i forhold til at køre et bredt sortiment.

For at balancere de to ting producerer fabrikken til lager, når det gælder mærkevarerne. Resten er ordreproduktion baseret på prognoser fra salgsafdelingen.

- Vi forsøger selvfølgelig at udfordre salg-marketing på, om det nu er nødvendigt med så mange varianter. Ligesom vi forsøger at slå nogle recepter sammen, hvis de lægger tæt op ad hinanden. Det er sådan nogle ting, vi løbende kigger på, lyder det fra Christian Ubbesen.

Vi spiser mindre marcipan
Odense Marcipan, der siden 1990’erne har været ejet af den norske Orkla-koncern, omsatte i 2017 for 469 millioner kroner, hvilket gør virksomheden til en af verdens førende marcipanproducenter.

I 2005 købte Odense Marcipan Bæchs Conditori, en af Danmarks største konditorvirksomheder på frosne kager. Og så sent som i juli i år opkøbte man marmeladeproducenten Igos. Foruden marcipan leverer Odense Marcipan i dag også nougat, dessertsaucer, fondant og chokolade til fire kundesegmenter: Detail, foodservice, bageri og industri.

Salget af marcipan er faktisk for nedadgående, fortæller Christian Ubbesen. Men populære programmer som Den Store Bagedyst har revitaliseret mange danskeres forhold til hjemmebagning.

- Vi oplever helt klart en øget interesse for hjemmebagning. Det er ikke noget, der kan afbøde den samlede nedgang i tonnagerne, men det er med til at holde interessen for vores produkter i live, som den tekniske direktør udtrykker det.

Hold dig opdateret med Food Supply DK
Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Sådan overlever fødevarebranchen med bæredygtighed

Man er nødt til at tro på det, fastslog en stribe fødevarefolk

Kæmpekoncern vil have fat i danske veganere

Mange flere vil være kokke eller tjenere

- Jeg kniber mig selv i armen, siger direktør

Stigende råvarepriser gør ondt på fiskefabrik

Fagfolk deler viden ud om sunde fødevarer

Solstrålehistorie: Hun har reddet ny emballagekomet

Årets Food Innovator Award gik til kvinden bag bæredygtig omlægning

Nyhedsbrev

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Online Avis Arkiv

Her brygger de en hyldest til Jan Mølby

Laksefabrik med nyt millionoverskud

Anklager kræver milliardbøde til Carlsberg i tysk kartelsag

Cateringbranchen opruster med ny forening

Naturli' Foods vil indtage USA

Satser på at sælge over en million produkter det første år

Fødevarevirksomheder går i kamp for bæredygtighed

Dansk ølrekord med røde myrer og lyserøde prutter

Sidste år kom 1.825 nye øl på markedet

1

Hospitalskøkken har hakket 50 procent af madspildet

Vingård klar med nyt madmarked

"Dansk Kalv" skal være bæredygtig

Ægtepar tjener millioner på Aarhus Street Food

Nyt bryghus lader Facebook-følgere få indflydelse

Ny direktør for kokkelandsholdet klar

Sten Sloth Knudsens afløser udpeget

Kadeau vil sælge smørrebrød ved Hammershus

Regeringen skrinlægger klimamærke på fødevarer

Havrefras-maskine kører uden knas på 16. år

Kødkoncern ramt af nyt millionunderskud

Ny fabrik: Aller Aqua vil bruge 100 millioner kroner

En times Schulstad-produktion ramt af mug

Arla vil igen lancere 15 nye økoprodukter

Sådan skal dansk gastronomi styrkes

Bryghus bruger fem millioner på udvidelse

Arla klar med klimaplan, der omfatter 70 mejerier

Frilandsmedister ramt af salmonella

Kassen tom i konkursramt tyggegummifirma

Sjællandsk bryghus på kanten af konkurs

Korrosion: Leverpostej kaldt tilbage

Domino's Pizza drejer nøglen om i Danmark

Salmonella fundet i medisterpølse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gratis download af e-paper: Den adaptive maskine

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Guldpakken - Messeudstyr

Enkel integration af små nyttige tools i din Siemens HMI-konfiguration

Ara-el præsentere F400 væg monteret stikkontakt til tunnel ventilatorer

RASCH forhandles af Salicath ApS

KE Fibertec vinder UdviklingVejens Erhvervspris 2019

Ny autoriseret distributør for Ingersoll Rand i Danmark

PRO-CONSULT skaffer direkte erstatning for udgået Ring luftblæseren

Spar på vandet

Logistik på hjul kan lette mange processer for kædebutikkerne

Dansk Procesventilation har installeret fødevareegnet rengøringsløsning hos brødproducent

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Reparation og Service af transmissioner, pumper og procesudstyr

Hvad kan vi gøre for dig ?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Sølvpakken - Messeudstyr

40 udstillere på Automationsdag'19

Siemens: Motorgear med reluktansmotor, bedre end IE4

Controlflex Kobling

Ostevender anlæg med TriVision overvågning

Skal 2019 være forandringens år?

PallEvator pallemagasinerne fra Q-System får en ekstensiv opdatering

Innovationsfonden kan blive endnu bedre

20 fods containere på lager i flere farver

Send til en kollega

0.15