23948sdkhjf

Hartmann vokser på kerneforretningen

I tredje kvartal lykkedes det emballagekocernen Hartmann at øge salget på tværs af virksomhedens markeder sammenlignet med samme periode sidste år. Til gengæld fik indtjeningen et tilbageslag på grund af markant højere energiomkostninger og et krav fra Energistyrelsen om tilbagebetaling af et offentligt tilskud. Derudover var koncernens teknologisalg som ventet lavere i 3. kvartal efter levering af en række ordrer i 1. halvår.

I 3. kvartal fortsatte Hartmann arbejdet med at forbedre kapacitetsudnyttelsen i sin amerikanske forretning og udvide produktionskapaciteten i Europa.

- Vi skabte fortsat fremgang i emballagesalget og opnåede gode resultater af volumenvæksten, der delvist opvejede de højere energiomkostninger i 3. kvartal. I Europa løftede vi salget trods en negativ effekt af den varme sommer, og på de amerikanske markeder var udviklingen ligeledes positiv, siger administrerende direktør Torben Rosenkrantz-Theil.

Den samlede omsætning i tredje kvartal udgjorde 453 mio. kr. (2017: 557 mio. kr.) og driftsresultatet var 26 mio. kr. (2017: 69 mio. kr.) svarende til en overskudsgrad på 5,4% (2017: 12,4%).

Hartmann fastholder sine forventninger til resultatet for 2018 om en omsætning på 2,1-2,2 mia. kr. og en overskudsgrad i niveauet 10%.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078