23948sdkhjf

Venstre kritiserer Danish Crown: - Vis samfundssind

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Det er ikke hver dag, man ser Venstre i et frontalangreb på en virksomhed ejet af danske landmænd.

Men sagen om transportfirmaet Kurt Beiers brug af filippinske chauffører til en timeløn på angiveligt 15 kroner får nu partiets beskæftigelsesordfører til at skrue op for retorikken.

Det er udtryk for grådighed, når slagterigiganten Danish Crown ikke vil kræve, at Kurt Beier Transports filippinske chauffører får løn efter danske forhold. Kurt Beier Transport er underleverandør til N&K Spedition, der står for en stor del af Danish Crowns transport. Det skriver avisen Danmark.

- Det er jo udtryk for en grådighed, hvor man lader hånt om de værdier, vi har bygget samfundet op om. Tillid og ordentlighed og den danske model. Kurt Beier Transport benytter sig jo af en forretningsmodel, der går ud på at udnytte menneskers fattigdom, argumenterer Hans Andersen I avisen

Sagen startede for en måned siden, da Fagbladet 3F kunne afsløre, at op mod 200 filippinske chauffører boede i containere indhegnet bag pigtråd i en slumlejr i Padborg. Chaufførerne arbejdede for det danske transportfirma Kurt Beier Transport, hvor de angiveligt fik en timeløn på bare 15 kroner.

- Jeg synes, at Danish Crown skal vise et samfundssind og tage et ansvar for, at hvis medarbejderne har ophold i Danmark, så skal de også have en ordentlig anstændig løn. Og det krav kan de altså godt stille til deres underleverandører eller underleverandørernes underleverandører, siger beskæftigelsesordføreren til avisen Danmark.

Danish Crown har dog ikke bare siddet på hænderne. I samarbejde med blandt andet N&K Spedition har man udformet en erklæring, der ifølge virksomheden skal ”sikre sundhed, sikkerhed og rettigheder for ansatte i transportbranchen”. Men det er ikke nok for Venstre.

- Det er ikke nok blot at forholde sig til, at man har en seng at sove i, og et tag over hovedet, og en mulighed for at komme på toilettet. Jeg synes også, de som virksomhed skal forholde sig til, at dem, der kører deres varer, får en løn, man kan leve af, siger Hans Andersen til avisen.

Danish Crown melder hus forbi over for kritikken fra Venstre. Global indkøbsdirektør Lars Feldskou mener, det er politikernes ansvar at ændre reglerne, hvis de mener, der er et problem.

- Det er jo et europæisk problem, det er jo ikke et isoleret Danish Crown problem, og det bør tages op politisk på europæisk niveau. Det er rimelig skudt forbi, hvis jeg skal være helt ærlig, fortæller Lars Feldskou til avisen Danmark..

- Hvis alle chauffører, der kører med varer fra Danish Crown i Europa, skulle have dansk løn, ville det koste en mellemstor leverandør (svinebonde red.), der leverer omkring 10.000 grise om året, mellem 250.000 og 350.000 kroner årligt. Det kan vi jo ikke bære, vi kan jo ikke konkurrere i et åbent marked, hvis vi som de eneste bliver pålagt sådan en udgift, siger han.

Det er dog ikke et argument, der påvirker Hans Andersen. Danish Crow må gå forrest.

- Jeg siger bare, der er nogen, der bliver nødt til at rykke først, og det mener jeg, at vi skal gøre, svarer Hans Andersen.

Hold dig opdateret med Food Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Beiers chokolader hårdt ramt af solen

Toms Gruppen mistede næsten 10 millioner

Landmad.dk får comeback

Sultne kinesere sender slagterier på overarbejde i påsken

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Søstjerner kan blive næste ingrediens i fiskeolie-piller

Nyhedsbrev

Skagenfood: Salget steg, men overskuddet faldt

Online Avis Arkiv

Bryghus giver bærproducent store drømme

Medie: Dagrofa har tabt over 600 millioner

- Det koster at rydde op, siger ny topchef

København lancerer ny, ambitiøs fødevarestrategi

Forkerte kerner endte i hvidkålssalat

Valsemøllen er på opkøbsjagt

Mille Food på vej med tre nye produkter

Hungry.dk satser på hurtigt at overhale Just Eat

Ugens grin: Utilfredsstillende indsats

Årets første danske jordbær på hylderne i dag

De mange solskinstimer i april har skudt gang i den danske jordbærsæson

Kartoffelimperium får ny mand i front

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Stryhns debuterer som øko-producent

Ny aftale på plads for slagteriet på Bornholm

Kølevirksomhed investerer millioner

Hov - der var gluten i glutenfri fisk

Nyt food cluster er en realitet

Crowdfunding: Halv million til Vilsund Blue på 21 minutter

Sildekrig: Fyn og Bornholm strides om ’Christiansø’

Sushi-kæde lukker for at redde havet

Mayonnaise ramt af skimmelvækst

Økologiske marker fylder snart lige så meget som Fyn

Ris med risiko for insekter

Appetit på yoghurt og ost trækker salget op

Kaffekædestifter køber investorer ud

FødevareBanken og Thise Mejeri slår pjalterne sammen

Øko-salg vokser i dobbelt tempo i Rema 1000

Delika ramt af metal i kylling

"Dansk Kalv" skal være bæredygtig

Nyt bryghus lader Facebook-følgere få indflydelse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se hvad Kärchers SGV dampsugere kan gøre for dig !

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Ny svingkran efter påske?

Key Account Manager, der brænder for løsningssalg, søges til gazelle virksomhed

Spændende foredrag og generalforsamling i Nordjysk FødevareErhverv

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

User Management Component i Siemens TIA-portal V15

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Har du brug for en robust statisk glidestangsvægt?

Filterteknik A/S er blevet AAA-ratet

EOT Electronics of Tomorrow

Ara-El ApS: Finder Serie 67 relæer

Standarder og lovgivning – hvordan hænger det sammen?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

KJV og Flextek inviterer til EMO messe

Branchen samles i Odense den 7. juni

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

SERVI DORYL forhandles af Salicath ApS

KL Automatik bygger om

DesignSpark passerer 750.000 medlemmer

Netværks- og Energiseminar med virksomhedsbesøg

AB Jensen Maskinfabrik holder rejsegilde!

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Send til en kollega

0.161