23948sdkhjf

Børn skal have mælkeskæg

En ny kampagne skal igen få skolebørn til at drikke den lille, kvarte liter skolemælk i frikvarteret.
I USA har berømtheder og stjerner længe reklameret for at få flere til at drikke mælk.

Med hjælp fra idoler som Basim fra X-Faktor, Infernal og fodboldspilleren Simon Kjær lægger Mejeriernes Skolemælksordning sig i det spor med kampagnen ”Kendte mælkeskæg”, der skal få skolebørn til at tage mælk til sig igen.

- Vi håber, at kampagnen kan generere noget interesse omkring skolemælk og gøre det acceptabelt blandt børn at drikke mælk. Men vores kampagne-budget er for magert til, at vi ligefrem kan gøre mælken sej, for vores erfaringer sig, at det vil koste mange penge at flytte den danske ungdoms holdning til mælk radikalt, siger Lars Witt, fra Mejeriernes Skolemælksordning til foodculture.dk.

Barnligt at drikke mælk
Undersøgelser fra DTU Fødevareinstitut viser, at antallet af skolebørn, der drikker skolemælk falder drastisk, som man bevæger sig op i klassetrinnene.

Tal fra DTU Fødevareinstituts fra 2011 viser, at ca. halvdelen af eleverne i børnehaveklasser drikker skolemælk, mens det i femte klasse kun er hver femte, der får skolemælk. I niende klasse er tallet helt nede på én elev pr. klasse i gennemsnit.

Årsagen er ifølge Lars Witt, at det betragtes som barnligt at drikke skolemælk.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078