23948sdkhjf

Millioner til produktudvikling hos fødevareproducenter

Fødevareministeriet afsætter 26 millioner til at øge fødevarevirksomheders kompetencer inden for værdiskabende produktion og afsætning.
Nye samarbejder skal forøge merværdien af lokale producenters fødevarer.

Fødevareministeriet har derfor afsat 26 mio. kr., som skal give små og mellemstore fødevareproducenter får derfor nu mulighed for at indgå i netværksaktiviteter i samarbejde med andre aktører som f.eks. turistforeninger. Nogle virksomheder kan have behov for at styrke deres viden om, hvordan de øger produkternes kvalitet, hvordan de tilfører merværdi til deres produkter i form af f.eks. historiefortælling, eller hvordan de benytter alternative afsætningskanaler.

Målet er, at fødevareproducenterne skaber nye muligheder og idéer gennem øget viden og samarbejde. F.eks. kan et netværk få tilskud til at lave foldere og hjemmesider, der fortæller om lokalt producerede fødevarers særlige kvaliteter.

Behov for samarbejde
Der er behov for at samarbejde om at skabe de rigtige løsninger. Det gælder ikke mindst for de mindre fødevareproducenter, der producerer produkter, som i kraft af deres egenskaber og historie gerne skulle kunne opnå en merpris.

Her er der ofte brug for, at producenterne har kompetencer i hele værdikæden. Det er især en udfordring for mindre fødevareproducenter – også selv om det ofte er dem, der har mest gavn af det.

For at fremme produktion og afsætning af fødevarer omfattet af en EU-kvalitetsordning kan producentsammenslutninger, der producerer konventionelle EU-godkendte kvalitetsfødevarer også søge tilskud til informations- og markedsføringsaktiviteter.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078