23948sdkhjf

Sådan skal dansk gastronomi styrkes

Med udspillet Gastro 2025 har regeringen præsenteret regeringen syv initiativer, som skal understøtte den gastronomiske fortælling om Danmark uden for landets grænser.

Bliv klogere på initiativerne her.

1. Gastronomiakademi: Gastronomiens potentiale til at skabe bæredygtige samfundsforandringer skal udforskes, og viden om mad, sundhed og miljø skal formidles. I år skal der udvikles pensum og udvælges undervisere og en fysisk lokation til akademiet. Der er afsat 25,2 millioner kroner i perioden 2019-2022.

2. Sammentænkt markedsføring: Gastronomi skal markedsføres som signatur for Danmark gennem et kampagnekoncept og en langsigtet markedsføringsplan. Der er afsat 6 millioner kroner i perioden 2019-2022.

3. Topmøde: Miljø- og fødevareministeriets topmøde World Food Summit – Better Food for More People har resulteret i samarbejder med udenlandske aktører og tiltrukket international opmærksomhed.

4. Culinary diplomacy: Dansk gastronomi skal fremmes i forbindelse med officielle erhvervsfremstød i udlandet. Der er afsat 4 millioner kroner fra 2019-2022.

5. Eksportfremme: The Trade Council under Udenrigsministeriet inkluderer gastronomi i daglig rådgivning og skal i samarbejde med danske virksomheder udforske nye eksportmuligheder.

6. Gastronomisk rejsehold: Holdet skal styrke afsætning af lokale fødevarer til populære spisesteder, hæve kvaliteten af spiseoplevelser og hjælpe lokale ildsjæle med at udvikle madoplevelser til turister. Der er afsat 4,8 millioner kroner i perioden 2019-2022.

7. Pulje til kulinarisk udvikling: Støtte til innovative projekter og til samarbejder mellem aktører, der arbejder på at fremme dansk gastronomi. Der er afsat 16,5 millioner kroner i årene 2020-2022.

Kilde: Miljø- og fødevareministeriet

/ritzau/
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078