Sådan skal dansk gastronomi styrkes
Bliv klogere på initiativerne her.
1. Gastronomiakademi: Gastronomiens potentiale til at skabe bæredygtige samfundsforandringer skal udforskes, og viden om mad, sundhed og miljø skal formidles. I år skal der udvikles pensum og udvælges undervisere og en fysisk lokation til akademiet. Der er afsat 25,2 millioner kroner i perioden 2019-2022.
2. Sammentænkt markedsføring: Gastronomi skal markedsføres som signatur for Danmark gennem et kampagnekoncept og en langsigtet markedsføringsplan. Der er afsat 6 millioner kroner i perioden 2019-2022.
3. Topmøde: Miljø- og fødevareministeriets topmøde World Food Summit – Better Food for More People har resulteret i samarbejder med udenlandske aktører og tiltrukket international opmærksomhed.
4. Culinary diplomacy: Dansk gastronomi skal fremmes i forbindelse med officielle erhvervsfremstød i udlandet. Der er afsat 4 millioner kroner fra 2019-2022.
5. Eksportfremme: The Trade Council under Udenrigsministeriet inkluderer gastronomi i daglig rådgivning og skal i samarbejde med danske virksomheder udforske nye eksportmuligheder.
6. Gastronomisk rejsehold: Holdet skal styrke afsætning af lokale fødevarer til populære spisesteder, hæve kvaliteten af spiseoplevelser og hjælpe lokale ildsjæle med at udvikle madoplevelser til turister. Der er afsat 4,8 millioner kroner i perioden 2019-2022.
7. Pulje til kulinarisk udvikling: Støtte til innovative projekter og til samarbejder mellem aktører, der arbejder på at fremme dansk gastronomi. Der er afsat 16,5 millioner kroner i årene 2020-2022.
Kilde: Miljø- og fødevareministeriet
/ritzau/