Nettoomsætningen fra produktionen af marcipan, nougat samt hel- og halvfabrikata til bageriingredienser steg med 7,9 % fra 301 mio. kr. i 2009 til 324 mio. kr. i 2010. Heraf udgjorde eksportdelen 50,7 %.
Overskuddet efter skat var i 2010 på 13,7 mio. kr., hvilket er mere end en fordobling i forhold til 2009, hvor resultatet var et plus på 5,4 mio. kr.
Forbedringen tilskrives organisatoriske og omkostningsmæssige tilpasninger, der blev gennemført i 2009 og 2010, som reaktion på de vanskelige markedsvilkår under den økonomiske krise.
- Vi kunne stadig godt ønske os en bedre omsætning, men vi har trimmet virksomheden, så resultatet er blevet tilfredsstillende, siger Niels Søgaard, direktør for Odense Marcipan, til fyens.dk.
Fremgangen er kommet i en periode, hvor kernekunderne til Odense Marcipans produktion; bagerne, aftager mindre.
- Vi kan mærke, at det går skidt for bagerne. De er pressede i øjeblikket, og det smitter selvfølgelig af hos os, forklarer Niels Søgaard.
I 2010 blev der brugt 7,6 mio. kr. på investeringer hovedsageligt til automatisering og optimering af produktionskapaciteten. I løbet af 2010 er medarbejderantallet reduceret fra 158 til 146.