23948sdkhjf

Strid mellem fødevareproducenter og detailhandlen

Fødevareproducenterne kan ende med at bære byrden for de stadig stigende råvarepriser. Udsigt til langvarigt højere prisniveau for fødevarer.
På et år er prisen på mad og ikke-alkoholiske drikke steget med 4,6 %, og intet tyder på, at prisstigningerne er toppet.

Udviklingen ventes at blive prisstigninger, der holder niveau over længere tid, og ikke kun topper midlertidigt:

- Man ser ofte, at hvis der er tale om kortvarige prishop på råvarepriserne, bliver de absorberet i markedet. Men hvis der er tale om længerevarende prisstigninger, vil det afspejle sig i højere forbrugerpriser, siger Niels Jensen, direktør i Dagligvareleverandørerne, der tæller førende danske og internationale fødevareproducenter, til Børsen.

Hårde forhandlinger med discountkæder
Med indførslen af den omstridte fedtafgift pr. 1. oktober og udsigten til en dårlig høst, og dermed endnu et hak opad for råvarepriserne, er banen kridtet op for en kamp mellem fødevareproducenter og supermarkeder om, hvor de ekstra udgifter skal lande.

For producenter gør krisen det vanskeligt at trimme forretningen yderligere, ligesom det viser sig problematisk at flytte ekstraudgiften over på detailhandlen:

- Især i Europa er det vanskeligt. Det at forhandle prisstigningerne med hard core discountkæder som Lidl og Aldi, det er altså ikke for børn, kan jeg godt sige dig, siger Brian Rønsholdt fra småkageproducenten Kelsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079