23948sdkhjf

Sukkerafgifter nedtoner optimismen hos juiceproducent

Overskud ja, men det laveste af slagsen i seks år. Det er realiteterne for den danske koncern Co-Ro Group, der blandt andet står bag læskedrikken Sunquick og frys-selv-isen Sunlolly.

Årets resultat blev på 111 millioner mod 153 millioner kroner sidste år. Det fremgår af årsregnskabet på CVR-registeret, som finans.dk har set på. 

Co-Ro kan dog glæde sig ved, at omsætningen steg fra 1,8 milliarder kroner til 1,9 milliarder kroner.

Dykket på bundlinjen skyldes dels et opkøb af en stor kinesisk distributør, der placerer Co-Ro som den største udbyder af juice i Kina, og dels at markederne for frugtkoncentrat i Mellemøsten og Afrika lider under en skrantende økonomi.

Til gengæld var der lidt at hente på de europæiske markeder, hvor den varme sommer sikrede et fornuftigt salg af juice, fortæller direktør Søren Holm Jensen i ledelsesberetningen.

Forventningerne til 2019
Co-Ro er allerede nu ved at forberede sig på et svært 2019. Malaysia, Sri Lanka og Portugal indfører nye afgifter på sukker, og det rygtes også, at Mellemøsten er på vej med nye skatter på sukkerholdige produkter. Det skriver finans.dk.

- Disse markeder udgør majoriteten af Co-Ros omsætning, og sådanne nye afgifter kan have betydelig indflydelse på udviklingen af juicedrikke og koncentrater, og deraf vores salgsvolumener, skriver Co-Ro i regnskabet, ifølge mediet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172