23948sdkhjf

Hjem-Is giver igen overskud

Mejerigaarden i Thisted, der driver Hjem-Is og Premier Is, kom ud af 2018 med et overskud på 4,9 millioner kroner efter skat. Året før var der et overskud på cirka 100.000 kroner, når man ser på den samlede forretning.

Det oplyser direktør Christian Brink, som peger på, at Premier Is og Hjem-Is indtil 2018 blev drevet som to selvstændige virksomheder, men at de nu er lagt helt sammen under Mejerigaardens hat. De drives stadigvæk som to selvstændige forretningsenheder, men i ét juridisk selskab.

Omsætningen steg fra 342 millioner i 2018 til 468 millioner kroner i 2019, og driftsresultatet steg fra 4 til 19 millioner. Dermed er der vækst over hele linjen i regnskabet for 2018, konstaterer Christian Brink.

- Konkurrencen er stenhård, og der er pres på marginerne i alle salgskanaler. Vores positive vækst i omsætning er drevet af sidste års gode sommer, massiv tilgang af kunder hos convenience-kunder som eksempelvis iskiosker samt det forhold, at Hjem-Is indgår med et helt år i regnskabet 2018, fortæller direktøren.

Han oplyser, at det er gået rigtig godt for Hjem-Is i 2018, og at isbilerne er gået fra at give underskud i 2017 til et overskud i 2018 - uden at han ønsker at gå i detaljer med Hjem-Is' bidrag til 2018-resultatet.

I 2017 gav Hjem-Is et underskud på over 10 millioner kroner.

- Alt i alt havde vi selvfølgelig håbet på et endnu bedre resultat i Mejerigaarden i 2018. Den varme sommer var god for os, men ikke så god, som man umiddelbart skulle tro. For når det er så varmt så mange dage i træk, kan vi faktisk ikke rigtig nå at følge med på produktion og distribution, uden at der følger højere udgifter med. Så vi har ikke tjent ret meget ekstra på at sælge mange flere is, påpeger Christian Brink.

Af andre udfordringer nævner han rekordhøje råvarepriser på hovedingredienser som fløde og vanilje, stigninger på logistik- og energiomkostningerne, en kold forsommer og et meget stille efterår.

I regnskabet er også indeholdt millioninvesteringer i markedsføring og styrkelse af brandene Premier Is og Hjem-Is, samt engangsomkostninger i forbindelse med refinansiering af Mejerigaarden og finansiering af Hjem-Is.

- Vi vil også fremadrettet have fokus på at styrke vores brands i markedet, og vi fortsætter et højt investeringsniveau i branding og markedsføring, siger Christian Brink.

Han forventer "en spændende is-sæson 2019", der indtil videre har været præget af det gode vejr i april og en kold og våd maj.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078