23948sdkhjf

Carlsberg kan ikke matche den perfekte sommer i Vesteuropa

| Af Redaktionen/Ritzau | Tip redaktionen om en historie
Selv om det samlet set går i den rigtige retning, er det gået tilbage for Carlsberg i Vesteuropa i første halvår sammenlignet med samme periode sidste år målt på salget.

Samme periode sidste år var da også noget særligt.

- Efter et solidt første kvartal så vi svaghed i andet kvartal i Vesteuropa på grund af svære sammenligningstal og dårligt vejr i nogle markeder, konstaterer Carlsberg.

Sidste års sommer var da også noget nær de optimale omstændigheder for Carlsberg. Allerede i maj begyndte en lang periode med varme og solskin, hvilket normalt øger salget af øl.

Og for at gøre godt bedre begyndte VM i fodbold i juni i Rusland. Store sportsturneringer - specielt inden for fodbold - har det ligeledes med at sende kunderne mod Carlsbergs produkter.

I år har ikke bare vejret været dårligere, der har heller ikke været nogle store slutrunder eller turneringer.

Derfor faldt salget af øl med 2,2 procent i Vesteuropa for Carlsberg i først halvår til 22,5 millioner hektoliter - 2250 millioner liter.

Aktieanalytiker Michael Friis Jørgensen fra Alm. Brand betegner det som et hæderligt salg.

- Vi kan godt lide at drikke øl, når der er VM i fodbold, og når der er en god sommer, og ingen af delene har været der i år.

- Derfor skal man bide mærke i, at Carlsberg trods alt har formået at holde salget nogenlunde på niveau, når man ser på, hvad de er oppe imod, siger han.

Det lavere ølsalg var stærkt medvirkende til, at omsætningen kun steg marginalt med 0,2 procent til 17,8 milliarder kroner. At omsætningen kan stige er udløst af, at kunderne køber dyrere øl og omkostningskontrol.

Det er dog gået fornuftigt i hjemmemarkedet Danmark.

- Den danske forretning har leveret et godt resultat drevet af vækst i salget af sodavand og vundne markedsandele inden for øl - og på trods af dårligt vejr, skriver Carlsberg.

Ellers er gennemgangen af udvalgte markeder trist læsning. I Norge har ekstremt dårligt vejr ramt salget, og det samme er sket i Schweiz. Det franske marked har været stabilt.

I Polen er salget faldet med fire procent, selv om Carlsberg har succes med at sælge dyrere øl.

I Storbritannien er Carlsberg ved at ændre sit brand for at styrke det og har lanceret "Carlsberg Danish Pilsner" med en stor kampagne.

- Prismikset viste fremgang, og markedsandelen blev bedre sammenlignet med udgangen af 2018. Det til trods faldt volumen med tocifrede vækstrater på grund af svære sammenligningstal og dårligt vejr, skriver Carlsberg.

England nåede semifinalen i VM i Rusland i 2018. Så langt er England ikke nået før i dette årtusind. Og det blev skyllet ned med kolde øl.

Selv om væksten stod stort set stille i Vesteuropa, har Carlsberg forbedret sin indtjening i området med knap 10 procent.

Det hænger sammen med et stigende salg af øl i de dyre kategorier og faldende omkostninger.

/ritzau/
Hold dig opdateret med Food Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Himmerlandskød gør klar til at udvide kapaciteten

Efter et år som ostedirektør: Jeg har jo Nordex på rygraden

Dansker vil sætte sig på det globale marked for plantebaseret "kød"

Sukkerfri sodavand er på hastig fremmarch

Michelin-restauranters bundlinjer på markant optur

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Nyhedsbrev

15.382 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Hanegal forventer voldsom kødfri fremgang

Online Avis Arkiv

Kødfolk henter penge i Løvens Hule

Kornforhandler præsenterer ”utilfredsstillende” regnskab

Efter milliontab: Turnaround giver fjerkræslagteri nyt håb

Danmark topper i økologisk forbrug blandt 180 lande

Rømø Shellfish får grønt lys til at fortsætte østers-eventyret

Street food rykker ind i østjysk posthus

Coop-ordre har sat fut under fiskefabrik

Vand-iværksættere vil vælte eget marked

Heineken-øl buldrer frem - salget når højeste vækst i et årti

Internationalt bryggeri får ny direktør

Ny direktør skal hjælpe Kastberg ud i verden

Vraget i Løvens Hule: Kaffe-startup fik udsolgt på 72 timer

Rester i pålægsmaskiner: Sur smiley til familieejet slagter

Kokkelandsholdet skifter navn

Nu kan du indstille din favorit til årets fødevarepriser

Pizzeria tilbyder også mormormad

Voldsom vækst: Vil op på 50.000 flødeboller om dagen

Randers Street Food åbner med kæmpeshow

Bryggeri klar med en anti-voldtægts-øl

Lokal slagter lander aftale med Coop

Coca-Cola-automat byder på 117 forskellige læskedrikke

Analyse: Virksomhedsledere vil jagte ansatte i år

Cees ’t Hart går knap tre millioner ned i løn

København får nyt madlaboratorium

Bryggeriet Åben spinder guld på øl-kåring

Randers Street Food forsinket igen

Asiatiske markeder løfter Carlsbergs ølsalg

Tusinder ville have billige Kims-produkter på åbningsdag

Fugleinfluenza i Nordjylland - 50.000 høns skal aflives

Se alle Medlemmernes egne nyheder

THIELMANN UCON, rustfrie containere

Mr Beef i løvernes hule

PRO-CONSULT fortsætter, hvor andre giver op

Sammen mod toppen - Et portræt af kokkelandsholdet

Parti brugte 20-fods containere – KUN KR. 12.900,00/stk.

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® kran!

Hvorfor bør man vælge originale reservedele?

Hurtig levering til nybyggede hospitaler i Wuhan

Ekspertviden om standarder sparer tid for virksomheder

Skal din produktion være digital i 2020?

Brugt Messer MetalMaster plasmaskæremaskine i tip top stand

BendGuide App fra TRUMPF!

Kurser i maskinsikkerhed

Danmark har stået i spidsen for ny europæisk vision for kuns

Kælder bliver til et automatiseret parkeringsanlæg

Minibox - et nyt design

Ny cirkulationskøler fra SMC sparer plads

Skal du bruge standard ledhoveder af høj kvalitet?

Læs: Ni vigtige regler når du bruger sjækler

Hvorfor bør man vælge originale reservedele?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

IBC fittingskampagne hos ScanDrums

Download gratis white paper om digitalisering i industrien

Gummipropper i alle gummityper og farver

Hvad ville du bruge en ren besparelse på 279.944,00 kr. til?

Send til en kollega

0.172