23948sdkhjf

Carlsberg kan ikke matche den perfekte sommer i Vesteuropa

| Af Redaktionen/Ritzau | Tip redaktionen om en historie
Selv om det samlet set går i den rigtige retning, er det gået tilbage for Carlsberg i Vesteuropa i første halvår sammenlignet med samme periode sidste år målt på salget.

Samme periode sidste år var da også noget særligt.

- Efter et solidt første kvartal så vi svaghed i andet kvartal i Vesteuropa på grund af svære sammenligningstal og dårligt vejr i nogle markeder, konstaterer Carlsberg.

Sidste års sommer var da også noget nær de optimale omstændigheder for Carlsberg. Allerede i maj begyndte en lang periode med varme og solskin, hvilket normalt øger salget af øl.

Og for at gøre godt bedre begyndte VM i fodbold i juni i Rusland. Store sportsturneringer - specielt inden for fodbold - har det ligeledes med at sende kunderne mod Carlsbergs produkter.

I år har ikke bare vejret været dårligere, der har heller ikke været nogle store slutrunder eller turneringer.

Derfor faldt salget af øl med 2,2 procent i Vesteuropa for Carlsberg i først halvår til 22,5 millioner hektoliter - 2250 millioner liter.

Aktieanalytiker Michael Friis Jørgensen fra Alm. Brand betegner det som et hæderligt salg.

- Vi kan godt lide at drikke øl, når der er VM i fodbold, og når der er en god sommer, og ingen af delene har været der i år.

- Derfor skal man bide mærke i, at Carlsberg trods alt har formået at holde salget nogenlunde på niveau, når man ser på, hvad de er oppe imod, siger han.

Det lavere ølsalg var stærkt medvirkende til, at omsætningen kun steg marginalt med 0,2 procent til 17,8 milliarder kroner. At omsætningen kan stige er udløst af, at kunderne køber dyrere øl og omkostningskontrol.

Det er dog gået fornuftigt i hjemmemarkedet Danmark.

- Den danske forretning har leveret et godt resultat drevet af vækst i salget af sodavand og vundne markedsandele inden for øl - og på trods af dårligt vejr, skriver Carlsberg.

Ellers er gennemgangen af udvalgte markeder trist læsning. I Norge har ekstremt dårligt vejr ramt salget, og det samme er sket i Schweiz. Det franske marked har været stabilt.

I Polen er salget faldet med fire procent, selv om Carlsberg har succes med at sælge dyrere øl.

I Storbritannien er Carlsberg ved at ændre sit brand for at styrke det og har lanceret "Carlsberg Danish Pilsner" med en stor kampagne.

- Prismikset viste fremgang, og markedsandelen blev bedre sammenlignet med udgangen af 2018. Det til trods faldt volumen med tocifrede vækstrater på grund af svære sammenligningstal og dårligt vejr, skriver Carlsberg.

England nåede semifinalen i VM i Rusland i 2018. Så langt er England ikke nået før i dette årtusind. Og det blev skyllet ned med kolde øl.

Selv om væksten stod stort set stille i Vesteuropa, har Carlsberg forbedret sin indtjening i området med knap 10 procent.

Det hænger sammen med et stigende salg af øl i de dyre kategorier og faldende omkostninger.

/ritzau/
Hold dig opdateret med Food Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

World Food Summit under en bæredygtig hat

Lagkagehusets direktør stopper

Ond tvilling satser 20 millioner kroner på tapperi i New York

Coop tilbagekalder hamburgerryg

Medie: Universitet lod landbruget få indflydelse på nyhed om oksekødsrapport

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nyhedsbrev

15.119 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Isproducent skal betale 10.000 kroner i bøde

Online Avis Arkiv

Fødevarestyrelsen skruer igen bissen på mod kendte spisesteder i København

Danish Crown klar med nye hybridprodukter

Food Festival får food-konkurrence

Antallet af slagtninger styrtdykker

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

Flere mejerier vil lave planteprodukter

Økomejeri fik bøde for dårlig hygiejne

156 kilo Aalbæk-snacks kaldt retur

Ny lakseterminal på vej op i omdrejninger

Arla på vej med flere plantebaserede fødevarer

Efter seks års fremgang står den danske beskæftigelse stille

Fiskemand erkender kun papirsjusk

Meyers Køkken køber 3.000 frokostkunder

Defco-familie får lov at blive efter salg

Ø-destilleri vil ud til hele landet

Smør, mælk og marcipanbrød på toppen af dansk imageliste

Virksomhederne er klar til besøg, men folkeskolerne kommer ikke

Venner er hoppet med på ginvognen

Ny forskning kan give bedre fødevarer

Mejeribranchen: Hvervekampagne har givet bonus

Coop åbner et outlet til restpartier og vin

Grønne udviklingsprojekter får millionstøtte

Eksplosiv vækst hos Sanovo

Naturli kigger mod andre sektorer

Rugbrødsbageri igen politianmeldt for dårlig hygiejne

Kartoffelmelsfabrik fortsætter væksten

Metal fundet i partypølser

Hyldeblomstdrik er kaldt tilbage

Budweiser giver vokseværk hos verdens største bryggeri

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Process Engineering støtter ”Danmark planter træer”

Bliv klogere på laboratoriespecialernes fremtid i den danske sundhedssektor

Diatom A/S har overtaget aktiviteterne i Bisco Vægte A/S

De nominerede til hi-messens nystiftede bæredygtighedspris er fundet

PRO-CONSULT hjælper med skolemælken

PALOMAT® Forhandler 2019!

Generatorer med høj pålidelighed og performance

Ny Dual Point Mini Cooler til køling af små dele og værktøjer

CAD til Bim

HF indgår nyt partnerskab

En kvalitetsrejse brolagt med fødevaresikkerhed og kvalitetskultur

TYTAN gruppeafbrydere kan nu fås hos Ara-El

Opsæt din positioner med blot én finger...

Kursus i produktionsplanlægning

Gratis webinar: EDI-integration til Dynamics 365

At digitalisere kvalitetsledelsen er en lærerig proces, Her er, hvad de lærte ved Dansand.

”Jeg elsker min lille sjækel fra GN” – sagde ingen, nogensinde 

Fuld automatisk affaldshåndtering til pakkeriet og etikettering

Kärcher Danmark flytter til nye og større lokaler

Generatorer med høj pålidelighed og performance

Invitation til Inspirationsdagen 12/9

Webinar: Introduktion til Festos nye IP20 remote I/O og controller platform

Kom på forkanten af den teknologiske udvikling

Digitalisering af de ikoniske IKEA-kødboller - den digitale rejse

Klar til at se noget nyt på hi-stand M9540?

Send til en kollega

0.455