23948sdkhjf

Kina-ordrer har krævet blod, sved og tårer

Over 10 års vedholdende indsats belønner sig nu med Tulip Food Companys voksende leverancer til Pizza Hut i Kina. Forud er gået over et årtis hårdt arbejde, der ifølge Tulip har involveret et hav af kinesiske delegationer, utallige kontrolbesøg og skiftende fødevareministres involvering.

I februar 2018 fik Tulip tilladelse til at eksportere varmebehandlede produkter som pølser og andet kødpålæg til Riget i Midten, og i sommeren 2018 blev de første leverancer sendt af sted.

Forud for den aftale var gået flere års dialog med såvel de kinesiske fødevaremyndigheder som potentielle kinesiske kunder, fortæller fabrikschef på Tulips pølsefabrik i Svenstrup Torben N. Jespersen, som over årene har modtaget rigtig mange kinesiske gæster.

- Der har været mange officielle delegationer herovre, men også delegationer fra de enkelte virksomheder, som er blevet sendt herover af deres indkøbere for at vurdere kvalitet og så videre, fortæller han.

Fødevaresikkerhed er altafgørende
Kineserne er nemlig ekstremt grundige i deres dokumentationskrav. Fødevare- og leveringssikkerhed har således været to af de vigtigste parametre for Pizza Hut - sammen med pris selvfølgelig.

- Kvaliteten er naturligvis vigtig, men fødevaresikkerhed og leveringssikkerhed er altafgørende. Når vi siger, vi leverer det og det, er det det, vi leverer. Der er ikke smagsforskel eller farveforskel fra gang til gang, fastslår Torben N. Jespersen.

Samtidig nyder også Tulip godt af danske fødevarers gode ry i Østen, hvor eksempelvis japanerne i mange år har importeret dansk svinekød af højeste kvalitet. Ligesom Tulip i forvejen nyder stor popularitet i Asien som følge af sit dåseskinkeprodukt Tulip Luncheon Meat, der betragtes som en stor delikatesse.

- Kan forhandlerne putte det danske flag på, står vi virkelig stærkt, og det gælder ikke kun inden for kødindustrien. Så vi skal bare kunne honorere de krav, der følger med.

Begyndte med Hong Kong
Samarbejdet med Pizza Hut i Kina blev indledt for cirka tre år siden, hvor Tulip begyndte at levere pepperoni til kædens restauranter i Hong Kong. Det samarbejde er altså siden blevet udvidet til at omfatte hele Kina, hvor Tulip med den nye aftale skal levere al pepperoni til kædens over 2.200 pizzarestauranter i det enorme land.

Det er blevet bemærket af andre aktører på det kinesiske marked, har Tulip allerede noteret sig. Således ønsker en anden stor kæde, Domino’s, at teste den danske pepperoni.

Men Tulip har også øjnene rettet mod andre eksportvarer end lige pepperoni. Det kunne være andre pizzatoppings som kødboller og skinke eller pålægsvarer som mortadella, der allerede er på vej til de kinesiske kølediske, lyder det fra koncernen.

Prisen for have store kæder som Pizza Hut i kundeporteføljen er den konstante mulighed for uanmeldte kontrolbesøg. Udover de faste halv- eller helårlige revisionsbesøg ved Torben N. Jespersen aldrig, om en kinesisk kontrollant pludselig banker på døren i Svenstrup.

- Så man skal være på tæerne, for vi ved aldrig, om vi får uanmeldt besøg fra danske eller udenlandske fødevaremyndigheder. Men det er vi vant til, så det tager vi hellere end gerne med, smiler Torben N. Jespersen.

Big business
Efter en sen introduktion på det kinesiske marked er fastfood blevet big business i Kina med en årlig omsætning på 125 milliarder dollar ifølge Huffington Post.

Men ifølge Bloomberg ser væksten ud til at aftage i 2019, hvor fastfood forventes at blive den sektor i food-service-industrien med den svageste vækst, nærmere bestemt to procent.

Også Pizza Hut døjede med faldende salg i 2018, rapporterede nyhedsbureauet Reuters.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094