Nye øltyper skal fange de unge
Pilsnersalget er faldet 20 % det seneste år. Royal Unibrew og Carlsberg vil sparke gang i salget med mindre bitre øl.
For at modvirke tilbagegangen lancerer bryggerierne Carlsberg og Royal Unibrew nye øltyper, hvor smagen er designet efter de unges smag. Det skriver MetroXpress.
- Vores smagstest viser, at unge foretrækker en øl, der er lettere drikkelig. Derfor har vi fjernet noget af bitterheden i øllen, så man ikke bliver tør i halsen og undgår oppustethed. Det gør den også mere moderne i smagen, siger Lars Bo Christiansen fra Royal Unibrew til MetroXpress.dk.
Carlsberg går samme vej med en pilsner, som er mindre bitter, og tilmed også rettet mod ikke-øldrikkere.
Pilsnere kan blive populær igen
Forklaringen på, at de unge ikke længere vælger pilsneren, skal ifølge livsstilsekspert Anne Glad findes i ungdomskulturen. En almindelig, traditionel pilsner er ikke populær, når det individuelle dyrkes.
Hun slår dog fast, at tendensen kan vende, og pilsneren blive populær igen, hvis alle søger det specielle.
- Så bliver det jo pludselig særligt at drikke det almindelige, siger Anne Glad til MetroXpress.