23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Food Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Alkoholfri øl brager frem

Danskerne har for alvor fået smag for øl uden procenter. Det seneste år er der langet over 14 millioner flasker og dåser med alkoholfri øl over disken, oplyser Bryggeriforeningen.





Ifølge foreningens tal drak danskerne 4.699.000 liter alkoholfri øl de seneste 12 måneder – svarende til 14,1 millioner flasker og dåser. Det er en femdobling på fem år.





Tørsten efter øl uden alkohol fordeler sig ujævnt i befolkningen.





- Mere end to tredjedele af dem, der drikker alkoholfri øl, er mænd. Hos de helt unge er det ikke så populært, men fra 25-års-alderen fordeler alkoholfri øl-drikkere sig jævnt i



aldersgrupperne. Og salget af alkoholfri øl stiger mest i de store byer, siger Niels Hald, der er direktør for Bryggeriforeningen.





Udvalget af alkoholfri øl er steget tilsvarende. For fem år siden var der kun enkelte øl uden alkohol på butikshylderne, men i 2019 kunne øl-nydere smage sig gennem næsten 50



forskellige alkoholfrie øl fra danske bryggerier – der var endda tre alkoholfri julebryg at vælge imellem i december.





- Det er svært at brygge godt øl uden alkohol til at binde smagen sammen. Men brygmestrene bliver år for år dygtigere til at brygge alkoholfri øl, som smager rigtigt godt. Mens de førhen kun bryggede pilsnere uden alkohol, kan forbrugerne nu plukke fra en bred pallette af smagsvarianter, siger Niels Hald.





Alkoholfri øl bliver oftere nydt hjemme – og gerne sammen med venner og familie – end de bliver nydt på restauranter, caféer og barer.





Ifølge dansk lovgivning må en øl betegnes som alkoholfri, hvis den har en alkoholprocent på 0,5 eller derunder. Når loven tillader en lille mængde alkohol, hænger det sammen med, at der altid er en risiko for, at der kan forekomme lidt rest-alkohol i gærede sukkerstoffer i føde- og drikkevarer. Tilsvarende må produkter kaldes fedtfri eller sukkerfri, hvis de indeholder maksimalt 0,5 % fedt eller sukker.





Salg af alkoholfri øl:



2013: 1.071.000 liter



2014: 938.700 liter



2015: 2.453.000 liter



2016: 2.793.000 liter



2017: 3.283.000 liter



2018: 4.319.000 liter



2019: 4.699.000 liter*



*Opgjort for perioden 1. nov. 2018 til 1. nov. 2019

BREAKING
{{ article.headline }}
0.116