23948sdkhjf

Nye kartoner, gamle farver

Som det første mejeri i Danmark går Thise nu over til fossilfrie mælkekartoner, der er baseret på 100 procent træ fra nordiske skove. CO2 er blevet et fast punkt på agendaen i Roslev

I skrivende stund er Thise ved at lægge om i tappehallen, hvor de klimavenlige kartoner er ved at blive testet på et par linjer.

Når lageret af de "gamle" kartoner er opbrugt, går mejeriet over til udelukkende at bruge de nye fossilfrie kartoner - skabt på den rene træmasse. I fuld skala drejer det sig om lidt over 50 millioner mælkekartoner om året.



- Det betyder da noget i det samlede klimaregnskab. Alle snakker jo om CO2-udledning. Men vi handler også på det, og så har vi i øvrigt arbejdet med bæredygtighed i mange år, siger administrerende direktør Poul Pedersen fra Thise Mejeri, der er kendt for sin økologiske produktion af bl.a. mælk, yoghurt og ost.

Det er Elopak, der har udviklet den klimavenlige karton til Thise. Ifølge emballageproducenten vil den nye kartonløsning give mejeriet en samlet årlig CO2-besparelse på omkring 150.000 kg.

Signalfarver bevaret
Pappet i Thises gamle kartoner blev også lavet af biomasse. Men fremover er det alle lag i kartonen, der er produceret af træmasse. Derudover er yderside og inderside på det udvendige, synlige lag med grafisk tryk ikke længere bleget.

Plastmembranen på den indvendige side, som blandt andet sikrer mælkens kvalitet og holdbarhed, er erstattet med et materiale skabt på træolie.

Læs også: Thise Mejeri satte igen ny rekord


Alt træmasse og træolie stammer fra nordiske skove.

De nye kartoner kan fremover købes under produktnavnene Thise-, Änglamark-, Fakta 365- og Irmamælk.

Skiftet fra mere konventionelle kartoner til klimavenlige kartoner har ikke været uden bekymring. Thise har ønsket at bevare design og farvevalg på de nye kartoner. Det er lykkes, om end farvetonen er blevet en anelse brunere. Men ifølge Poul Pedersen betyder det kun, at det grafiske udtryk er blevet mere "klimakorrekt".

- Vi har bevaret de kendte signalfarver, og det er det vigtigste, siger Poul Pedersen og sender rosende ord til samarbejdspartneren Elopak.

Læs også: Så er Thise klar med sin havredrik


Omkostningerne for at skifte over til klimavenlige kartoner ønsker mejeriet ikke at tale om.

Mere til klimaregnskabet
Også på andre områder har Thise skruet ned for CO2-forbruget. Hvor mejeriet før brugte gas til damp til opvarmning af procesanlæg, er der nu investeret i et biomassefyr baseret på træflis. Næste trin i virksomhedens klimaforbedringer gælder mejeriets ti dieseldrevne lastbiler, som Poul Pedersen forventer vil køre på grøn ammoniak inden for de næste to-tre år.

Som noget nyt bliver den miljøvenlige linje fulgt op - sammen med det næste årsregnskab - med en CSR-rapport, som viser mejeriets grønne regnskab. CSR står for Corporate Social Responsibility og bruges til at tegne et billede af det samfundsansvar, virksomheden tager.

- Vi ønsker ikke at være hellige, men vi prøver at opføre os ordentligt og tage ansvar for miljøet, påpeger Poul Pedersen.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.19