23948sdkhjf

Co-Ro satte ny saftrekord - og har nu fokus på nye markeder

Is- og læskedrikproducenten Co-Ro med hovedkvarter i Frederikssund kom ud af 2019 med sin hidtil højeste omsætning - og et overskud, der voksede med over 60 procent og blev på 160 millioner kroner.

Omsætningen nåede op på 1,97 milliarder kroner og overgik dermed den hidtidige rekord på 1,95 milliarder fra 2015. I forhold til 2018 voksede omsætningen med godt 56 millioner kroner.

- Det er et regnskab, vi er godt tilfredse med. Vi fik en all-time high omsætning og en pæn indtjening, og vi er især tilfredse, fordi det skete i et år med store investeringer, siger Co-Ro-direktør Søren Holm Jensen.

Han peger på investeringer i tre nye fabrikker i henholdsvis Kina, Irak og Bangladesh i et år, hvor hvor koncernen også rykkede ind i sit nye hovedkvarter med tilhørende innovationscenter i Frederikssund. I alt blev der investereret for cirka 169 millioner kroner.

I løbet af året klarede Co-Ros produkter sig stærkt i både Europa, Asien og Afrika, mens der til gengæld igen var nedgang i Mellemøsten, som er koncernens største og vigtigste marked. Ifølge Søren Holm Jensen kommer over halvdelen af Co-Ros omsætning fra Mellemøsten, med Saudi-Arabien som det suverænt største marked.

- Markedet for produkter som vores faldt med 10 procent i Mellemøsten sidste år, men vi fik en større andel af markedet, så vores nedgang endte med at være en-cifret i procent. Alt i alt var vi nået op over to milliarder kroner i omsætning, hvis bare Mellemøsten havde været en lille smule bedre, nævner Søren Holm Jensen.

Strategien virker
Han har naturligvis stadig særdeles stort fokus på Mellemøsten, men det er et marked, som vil få dalende betydning i årene fremover.

- Hele Mellemøsten var fantastisk for os i 2015 og 2016, hvor der var medvind på alle fronter, blandt andet på grund af høje oliepriser. Men vi kunne jo godt se, at det ikke kunne vare ved, og derfor begyndte vi at investere massivt i Asien og Afrika. Nu kan vi se, at den strategi virker; der er en bedre balance, og vi er ikke så afhængige af Mellemøsten, konstaterer direktøren.

Han forudser endnu mere mellemøstlig nedgang i år, fordi blandt andre Saudi-Arabien har indført en ny sukkerafgift, der har medført en voldsom prisstigning på Co-Ros produkter i landet.

- Sukkerafgiften kom først i december, så den nåede ikke at påvirke 2019-regnskabet så meget. Men det vil for alvor være til at se fremover, påpeger Søren Holm Jensen.

De tre nye produktionssteder, der blev investeret i sidste år, er meget forskellige. I Kina handler det om, at Co-Ro har lejet sig ind på en eksisterende fabrik og har oprettet en linje til isproduktion. I Irak er der tale om en fabrik, hvor Co-Ro stoppede sin produktion i 1990 i forbindelse med Golfkrigen, men nu har åbnet den igen. Og i Bangladesh handler det om en helt by fabrik, der efter planen er klar til at producere næste år.

500 produkter
Om corona-krisens effekt på Co-Ro i 2020 nævner Søren holm Jensen, at den indtil videre især har haft en negativ betydning i Kina, der er koncernens næststørste marked. Dér sælger Co-Ro især til hoteller og restauranter og til kinesere on-the-go. Og det marked er faldet markant i en tid, hvor folk har holdt sig hjemme.

- Til gengæld går det rigtig godt på de markeder, hvor meget af vores salg ligger i supermarkeder. For eksempel har vi her i april haft vores hidtil største salg i både Danmark, Malaysia og Irak. Så alt i alt har vi ikke - bortset fra i Kina - mærket den store forskel. Det er gyngerne og karrusellerne, siger Co-Ro-direktøren.

Den samlede succes er ifølge Søren Holm Jensen ikke mindst drevet af Co-Ros innovation, der medførte lancering af over 40 nye produkter i 2019. De omfattede adskillige nye lav-kalorie-produkter som Sun Cola Zero og det nye MashUp-brand.

- I alt har vi nu cirka 500 produkter på tværs af alle markeder, når vi medregner alle størrelser og smagsvarianter. Omkring 25-30 af dem er på det danske marked, anslår Søren Holm Jensen.

Co-Ros produkter slukker tørst i mere end 80 lande, hvoraf cirka 20 lande ifølge direktøren "virkelig betyder noget for os". Koncernen har cirka 1.200 ansatte fordelt på 10 lokationer, deraf cirka 300 ansatte i Frederikssund.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11