23948sdkhjf

Hansens Flødeis håber på lille underskud i år

Selv om der nu begynder at komme gang i salget igen efter en hård coronatid, er Hansens Flødeis i Jægerspris langt fra sikker på, at resten af 2020 kan nå at redde årets bundlinje fra at gå i røde tal.

- Jeg vil faktisk være utroligt glad, hvis vi kommer ud med et lille underskud i år. I april og maj havde vi nok en nedgang i salget på 30-40 procent, det er ikke så sjovt, siger direktør og medindehaver Rasmus Eibye til Food Supply.

- Alligevel har vi været forholdsvist godt stillet, fordi vi er så bredt ude hos mange forskellige slags kunder, påpeger direktøren, som har salg til både detailkæder og eksempelvis caféer, biografer, zoologiske haver og isboder.

Hansens Flødeis havde i 2019 et overskud før skat på godt 330.000 kroner mod 737.000 året før. Bruttofortjenesten var i 2019 på godt 21 millioner, stort set det samme som i 2018, hvor sommerdagene ingen ende ville tage.

- Vores overskud er ikke super-prangende. Det hænger sammen med, at også 2019 var præget af stigende råvarepriser, ikke mindst på vanilje og chokolade. Det har en kæmpestor effekt på vores bundlinje, for vi sparer ikke på råvarerne.

- Tværtimod - vi bruger faktisk bedre og bedre råvarer. Så kan man sige, at det er lidt dumt, men vi tror på, at på den lange bane vil det sikre os et bedre overskud, fortæller Rasmus Eibye.

Nye kunder
Han ønsker ikke at gå i detaljer hvad angår omsætningen hos Hansens Flødeis, men fortæller, at den i 2019 ikke nåede helt op på tallene fra 2018 med den historisk varme sommer. Et løst slag på tasken vil være, at omsætningen faldt med omkring 15 procent sidste år, vurderer han.

Til gengæld kan Rasmus Eibye og hans bror Anders Eybye, som han deler den daglige ledelse med, glæde sig over, at virksomheden fik en hel del nye kunder sidste år.

- Det er ikke mindst små, spændende steder som caféer og isboder, og også et cirkus. Vi har et godt momentum, og nu begynder vi at komme op igen her lige før sommerferien, konstaterer Rasmus Eibye.

Om årsagen til, at der trods alt ikke var den helt store forskel på omsætningen i rekordsommeren 2018 og den mere normale 2019-sommer siger han, at det ikke er helt så enkelt, som man skulle tro.

- Det lyder mærkeligt, men folk bliver faktisk trætte af is på et tidspunkt. Mange begynder at købe sodavand, når de vil læskes i varmt vejr, så der er en grænse for, hvor meget is man kan sælge, påpeger den sjællandske is-direktør.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109