23948sdkhjf

Danmark bliver testland: Salling Group og milliardfirma i nyt samarbejde

Der skal mindre plastik i affaldsspanden hjemme hos danskerne, og det kræver handling fra både detailhandlen og fødevareproducenterne.

Derfor lancerer den amerikanske bærvirksomhed Driscoll’s og dagligvarekoncernen Salling Group et nyt samarbejde, hvor Danmark bliver testland for en ny miljøvenlig emballage.

Driscoll's, der årligt omsætter for over 2,5 mia. kr., har valgt Danmark som det første land i Europa, hvor selskabets nuværende plastemballage erstattes med en papirbaseret emballage.

For hver bakke friske bær reduceres mængden af ​​plastik med 94 pct.

- Vi har valgt at lancere vores nye emballage i Danmark sammen med Salling Group, da både Salling Group og danske forbrugere er miljøbevidste og interesserer sig aktivt for miljøet. Reaktionerne i Danmark vil give os en god indikation af, hvilke reaktioner vi kan forvente andre steder, siger Marieke Appel, marketing manager hos Driscoll’s.

Detailhandlen og producenter skal bidrage

I en ny undersøgelse, som YouGov har gennemført for Driscoll’s, svarer 64 pct. af de adspurgte danskere, at de ofte eller jævnligt bekymrer sig over den store mængde plastaffald, de bidrager med.

Over halvdelen mener, at virksomheder og producenter bedst kan hjælpe forbrugerne med at reducere deres daglige miljøpåvirkning. Og mange aktører i detailhandlen er allerede i gang.

Salling Group vil inden 2023 reducere mængden af plast i emballagen på sine egne varemærker med 30 pct.

- Som detailhandel er vi indirekte ansvarlige for en stor del af den plastik, der finder vej til folks hjem. I bund og grund bør alle detailkæder være med til at fremme brugen af mere bæredygtig emballage. Vi mener, at genanvendelige materialer er vejen frem, og vi sætter stor pris på, når vores leverandører tager et miljømæssigt medansvar for at reducere mængden af affald, siger Michael Løve, leder af Plastic CSR Board i Salling Group. 

Den nye emballage fra Driscoll's er produceret af FSC-certificeret papir. Ved at bruge det frem for plastik reduceres plastmængden alene i Danmark med flere tusinde kilo årligt.

Salling Group er landets største dagligvarekoncern og står bag kæderne Netto, Føtex, Bilka og Salling.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11