23948sdkhjf

Salget af frosne cubes eksploderer

Mens andre leverandører har svært ved at sælge frosne færdigretter, går det en helt anden vej for CPF Denmark. Salget af virksomhedens små Thai-Cubes går som varmt brød og er medvirkende årsag til, at CPF sidste år havde et overskud før skat på 5,3 mio. kr.

Målgruppen er unge mellem 15 og 35 år, der elsker færdigretten, som bare lige skal puttes ind i mikrobølgeovnen, inden den er klar til servering. Thai-Cube er typisk en kyllingeret, men fås også uden kød. Serien opererer med en halv snes varianter. Derudover bliver færdigretterne også solgt som private label, hvor dagligvarekædens brand står på emballagen.

Salgsdirektør Morten Hesselholt, der tidligere har haft stilling som indkøber i Dansk Supermarked (nu Salling Group) har været med på opturen siden 2012 og siger om succesen:

- Vi sælger på kvalitet og produktsikkerhed. Vi er aldrig billigst.

Han ejer virksomheden sammen med de to stiftere fra 2005 Christian Juhl og Jan Wolgast samt den thailandske fødevareproducent CPF Food, som står for Charoen Pokphand Foods Public Company Limited. Danskerne har 48 procent af aktierne. CPF Food, der beskæftiger 126.000 medarbejdere, ejer selv alt lige fra opdræt af kvæg, grise, kyllinger og ænder til slagteri og forædling - hele fødevarekæden.

CPF Food har hovedkontor i Bangkok og er en del af multikoncernen Charoen Pokphand Group, der bl.a. arbejder med agroindustri og fødevarer.

Salg i containervis

Danske CPF har fokus på salget til kæderne og har samarbejdspartnere til at tage sig af logistikdelen med lager og transport herhjemme. Ud over Danmark sælger CPF også til Sverige og Finland. De tre lande omsætter i runde tal lige meget, når det gælder Thai-Cube.

I en 40 -fods container kan der være ca. 50.000 Thai-Cubes, som er pakket i små kasser med seks i hver. Og sådan en sending får CPF leveret flere gange om ugen året rundt. Containeren bliver sejlet til en af de større nordeuropæiske havne og transporteret videre til Danmark via landevej. Den samlede transporttid lyder på fem-seks uger. Hvis bestillingstiden også skal medregnes, hedder det 13-15 uger.

Den thailandske producent har salgsselskaber andre steder i Europa, men det er ifølge Morten Hesselholt primært i Norden, at Thai-Cube hitter.

Benhård styring og overblik

Udfordringen for CPF er mængde og tid - i forhold til dagligvarekædernes tilbudsaviser. Kodeordet er planlægning.

- Det kræver benhård styring og digitalt overblik. Vi kan jo ikke lige få leveret et ekstra parti Thai-Cubes fra Thailand, forklarer Morten Hesselholt.

Logistikken har derfor været meget presset under corona-krisen, da mange unge har arbejdet hjemmefra og øget deres forbrug af frosne cubes.

I øvrigt var det en af discountkæderne, der sparkede gang i salget i 2006. Kæden så et hul i markedet, og siden er det gået stærkt med tocifret vækst i alle årene.

- Produktsikkerheden er høj, og det betyder alt for os. Vi kan derfor koncentrere os om salg og markedsføring, siger Morten Hesselholt.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063